Pedeutologia Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Pedeutologia
Kod modułu: W6-PE-S2-1P
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł pozwala studentowi na zdobycie wiedzy dotyczącej genezy, istoty oraz przedmiotu badań jednej z subdyscyplin pedagogicznych – pedeutologii. Dostarcza studentowi ważnych i pogłębionych informacji na temat roli, funkcji oraz zadań wyznaczanych obecnie nauczycielom oraz stwarza możliwość dotarcia do istoty funkcjonowania dzisiejszych podmiotów edukacyjnych – nie tylko ucznia i nauczyciela, ale także i rodziców. Poznaje również naturę działania pedagogicznego oraz styka się z istniejącymi dylematami bycia nauczycielem. Uczy się krytycznego spojrzenia na niektóre zjawiska związane z przygotowanie i funkcjonowanie w zawodzie nauczyciela takie, jak np. wypalenie zawodowe, stres w zawodzie nauczyciela. Zajęcia, ukazując sposoby funkcjonowania w zawodzie nauczycielskim, pozwalają na odpowiedzenie sobie na szereg ważnych pytań związanych m.in. z etyką zawodową, posiadaniem istotnych kompetencji do wykonywania tej profesji itp. Tematyka realizowana w ramach tego modułu ogniskuje się także na zagadnieniach związanych z praktycznym wykonywaniem zawodu nauczyciela i porusza takie wymiary, jak: kwalifikacje pragmatyczne nauczycieli, ważne i niezbywalne umiejętności (np. komunikacyjne), aktywność związana z dokształcaniem się i samokształceniem itd. Za ważne i istotne upatruje się ponadto, aby dostarczona wiedza (jej analiza i przetwarzanie) pozwoliła na samookreślenie się w roli nauczyciela i obranie własnego kierunku kształtowania indywidualnego stylu pracy.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę nieustannego rozwoju osobistego i zawodowego, niezbędnego do właściwego funkcjonowania w nauczycielskiej profesji [1P_K_1]
K_K01 [4/5] KN3_K01 [2/5]
identyfikuje się z celami, zadaniami i wartościami realizowanymi w praktyce zawodowej nauczyciela oraz charakteryzuje się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowaniu i realizacji działań związanych z aktywnością pedagogiczną, odznaczając się jednocześnie odpowiedzialnością za swoje postępowanie w tymi zakresie [1P_K_2]
K_K04 [5/5] K_K06 [4/5] KN3_K07 [2/5]
posiada pogłębione umiejętności dostrzegania, obserwowania, przetwarzania oraz interpretowania informacji na temat zjawisk edukacyjnych, związanych z funkcjonowaniem podmiotów edukacyjnych, potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [1P_U_1]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5] KN3_U04 [3/5] KN3_U15 [3/5]
potrafi trafnie wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania w określonych sytuacjach zawodowych, dobierając odpowiednie metody i środki realizacji postawionych celów oraz wytyczonych zadań edukacyjnych; potrafi twórczo animować swój własny rozwój zawodowy oraz rozwój innych podmiotów edukacyjnych, wdrażając ich w proces samodzielnego zdobywania wiedzy i permanentnego kształcenia [1P_U_2]
K_U10 [5/5] K_U11 [5/5] KN3_U07 [5/5] KN3_U15 [5/5]
zna genezę i historię rozwoju pedeutologii jako subdyscypliny pedagogicznej oraz jej metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauk [1P_W_1]
K_W02 [4/5] K_W03 [5/5] KN3_W06 [2/5]
posiada pogłębioną wiedzę na temat podmiotów uczestniczących w procesach edukacyjnych, zwłaszcza na temat roli nauczyciela oraz zasad i norm etycznych, obowiązujących w zawodzie nauczyciela, nauczycielskiej pragmatyki zawodowej [1P_W_2]
K_W15 [5/5] K_W16 [5/5] KN3_W07 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [1P_w_1]
stwierdzenie stopnia opanowania przez studentów treści wykładów oraz znajomości zagadnień poruszanych w literaturze uzupełniającej
1P_K_1 1P_W_1 1P_W_2
projekt [1P_w_2]
sprawdzenie, czy student potrafi wspólnie z innymi zaprojektować indywidualny i nowatorski plan pracy nauczyciela, oparty na innowacyjnym podejściu do zadań edukacyjnych, związanych z nauczaniem i wychowaniem; zwrócenie uwagi na umiejętność pracy w grupie oraz wykorzystanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu (sprawdzenie na ile student potrafi dotrzeć do wskazanych treści teoretycznych (korzystając ze źródeł naukowych)
1P_K_2 1P_U_1 1P_U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [1P_fs_1]
wykład pogłębionych zagadnień pedeutologicznych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
studia z zakresu literatury uzupełniającej; praca metodą analizy dokumentów oraz praca z tekstem
30 egzamin [1P_w_1]
ćwiczenia [1P_fs_2]
metoda projektów - przedstawienie przez studenta treści związanych z omawianą tematyką ćwiczeń dyskusja na podstawie studiów literaturowych i analizy tekstów
15
wykonanie grupowego projektu dotyczącego indywidualnego i nowatorskiego planu pracy nauczyciela, opartego na innowacyjnym podejściu do zadań edukacyjnych, związanych z nauczaniem i wychowaniem z przedstawieniem treści teoretycznych (praca z tekstami źródłowymi przygotowanie lektury do dyskusji)
30 projekt [1P_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)