Instytucje resocjalizacji nieletnich w Polsce i na świecie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Instytucje resocjalizacji nieletnich w Polsce i na świecie
Kod modułu: W6-PE-RK-N2-IRN
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Program modułu Instytucje resocjalizacji nieletnich w Polsce i na świecie zapoznaje studentów z wiedzą dotyczącą podstaw funkcjonowania, organizacji i zarządzania placówkami realizującymi zadania z zakresu resocjalizacji oraz podmiotów, które z nimi współpracują. W szczególności dotyczy to struktur organizacyjnych, kadrowych, systemów pracy, przeznaczenia, organów kontroli, a także specyfiki instytucjonalnej pracy resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie. Moduł umożliwia kształtowanie umiejętności podejmowania profesjonalnych kontaktów instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych, a także umiejętności tworzenia systemów wsparcia w środowisku krajowym i zagranicznym.
Wymagania wstępne:
Podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (E.2R.K3) [IRN_K_1]
K_K03 [3/5] KN3_K01 [3/5]
jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4) [IRN_K_2]
K_K06 [3/5] KN3_K03 [4/5]
potrafi analizować prawno-społeczne uwarunkowania procesu resocjalizacji w zróżnicowanych typach instytucji; prezentować instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym i zamkniętym oraz główne organizacje pozarządowe uczestniczące w procesie resocjalizacji (E.1R.U5) [IRN_U_1]
K_U04 [3/5] KN3_U10 [3/5]
potrafi analizować i stosować metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym, teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; planować i realizować współpracę wychowawców ze środowiskiem otwartym; analizować i stosować metody pracy nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego , realizujących zadania resocjalizacyjne, kuratora sądowego, metody pracy w ośrodkach kuratorskich; analizować i stosować metody twórczej resocjalizacji w środowisku otwartym: teatr resocjalizacyjny, resocjalizację przez sport, muzykoterapię, plastykoterapię i dramę; analizować i stosować superwizję w resocjalizacji; analizować i stosoać metody pracy resocjalizacyjnej w lokalnym środowisku instytucjonalnym i placówkach wsparcia dziennego streetworkerów i pedagogów podwórkowych (E.2R.U2) [IRN_U_2]
K_U02 [4/5] KN3_U04 [4/5]
student zna i rozumie prawno-społeczne uwarunkowania procesu resocjalizacji w pracy pedagoga; podstawy prawne funkcjonowania systemów i instytucji resocjalizacji w perspektywie krajowej i międzynarodowej, instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym, instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym (E.1R.W5) [IRN_W_1]
K_W08 [3/5] KN3_W07 [3/5]
zna i rozumie metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych, teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; założenia i formy realizacji socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki; metody twórczej resocjalizacji w placówkach: teatru resocjalizacyjnego, resocjalizacji przez sport, muzykoterapii, plastykoterapii i dramy; metody wspierajace proces readaptacji i reintegracji społecznej; metodykę pracy wychowawcy w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; podstawy metodyczne pracy w aresztach śledczych i zakładach karnych; przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych (E.2R.W1) [IRN_W_2]
K_W05 [4/5] KN3_W01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [IRN_w_1]
pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę studenta na temat instytucji resocjalizacyjnych funkcjonujących w Polsce i na świecie
IRN_W_1 IRN_W_2
prezentacja - praca grupowa [IRN_w_2]
przygotowanie prezentacji wybranej placówki resocjalizacyjnej - praca grupowa
IRN_K_1 IRN_K_2 IRN_U_1 IRN_U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [IRN_fns_1]
Zastosowanie metod podających i aktywizujących
8
Zapoznanie z literaturą, przygotowanie merytoryczne i praktyczne do ćwiczeń, przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji wybranej placówki resocjalizacyjnej, przygotowanie merytoryczne do kolokwium
82 kolokwium [IRN_w_1] prezentacja - praca grupowa [IRN_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)