Praktyka z tutoringiem Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Praktyka z tutoringiem
Kod modułu: W6-PE-RK-N2-PT
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Program modułu jest oparty na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowania i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób – tutora, studenta oraz dziecka i ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych - ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb ucznia niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z dzieckiem i uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w środowisku instytucjonalnym. Taka trójstronna wymiana doświadczeń, zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z dzieckiem, uczniem, wiedza o jej potrzebach, możliwościach i aspiracjach, jest źródłem informacji do samodoskonalenia. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizacji praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w instytucji, monitorować jego pracę i skonsultować się z pracownikami placówki. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. Etap I BUDOWANIE RELACJI Cele: • Nawiązanie kontaktu służącego rozwojowi i współpracy – zaufania, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji; (nawiązanie kontaktu w triadzie nauczyciela akademicki- student- dziecko, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych); • Wzmocnienie zaangażowania, poczucia wpływu i odpowiedzialności studenta za swój rozwój oraz za relacje student- dziecko, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych); • Sformułowanie kontraktu – wstępne określenie celów współpracy i jej zasad wzajemnej współpracy, ze szczególnym uwzględnieniem relacji student- dziecko, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych Etap II ODKRYWANIE POTRZEB ROZWOJOWYCH CZYLI CO NALEŻY ZMIENIĆ Cele: • Wzmocnienie gotowości do zmiany; • Wyznaczenie kierunku pracy nad rozwojem; • Określenie potrzeb rozwojowych – zdefiniowanie, co należy zmienić w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw studenta; określenie przez studenta płaszczyzny wiedzy "co wiem a co muszę uzupełnić"; • Pogłębienie samoświadomości, jako punktu wyjścia do pracy nad rozwojem.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pedagogiki resocjalizacyjnej - z zakresu systemu edukacji (założenia edukacji włączającej) oraz funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i sytuacji ucznia niedostoswanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (B.3.K1) [PT_K_1]
KN3_K07 [5/5]
student potrafi zaobserwować funkcjonowanie dziecka, ucznia i nauczyciela w życiu przedszkola, szkoły lub placóki systemu oświaty (B.3.U1) [PT_U_1]
KN3_U04 [4/5]
student potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (B.3.U2) [PT_U_2]
KN3_U01 [4/5]
student zna i rozumie specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest odbywana praktyka, w szczególności zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji i program realizacji doradztwa zawodowego uwzględniający treści wynikające z przepisów dotyczących doradztwa zawodowego (B.3.W1) [PT_W_1]
KN3_W08 [4/5]
student zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi (B.3.W2) [PT_W_2]
KN3_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
portfolio [PT_w_1]
dokumentacja sprawdzająca podstawową wiedzę z zakresu opanowania aparatury pojęciowej specjalnych potrzeb edukacyjnych (ze szczególnym uwzględnieniem dziecka/ucznia niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym), nazywania zjawisk i sytuacji u dzieci i uczniów, umiejętność opisu funkcjonowania instytucji oraz dzieci i uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dokumentacja przebiegu praktyki z semestru.
PT_K_1 PT_U_1 PT_U_2 PT_W_1 PT_W_2
projekt [PT_W_2]
przygotowanie kontraktu określającego obszary współpracy z instytucją w zakresie pracy dzieci i uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych na podstawie którego będzie realizowana współpraca.
PT_K_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PT_fns_1]
metoda praktycznego działania
30
wskazanie właściwej instytucji, umówienie się na spotkanie z opiekunem w danej placówce, zapoznanie się z funkcjonowaniem placówki, podjęcie współpracy z dzieckiem, uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w danej instytucji, wyznaczenie kierunków pracy: obserwacja, zadania, wsparcie, asysta. Przygotowanie wymaganej dokumentacji.
60 portfolio [PT_w_1] projekt [PT_W_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)