Edukacja włączająca i integracyjna - międzynarodowe i krajowe aspekty prawne, organizacyjne Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Edukacja włączająca i integracyjna - międzynarodowe i krajowe aspekty prawne, organizacyjne
Kod modułu: W6-PE-RK-N2-EWI
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł ugruntowujący wiedzę z podstaw prawa oświatowego oraz rozszerzający szczegółową wiedzę na temat kształcenia osób z niepełnosprawnością (w zakresie wszystkich typów niepełnosprawności, zróżnicowanych pod względem organizacji pracy w placówkach).Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi podstawami kształcenia włączającego i integracyjnego, udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Polsce i innych krajach, instytucjami prowadzącymi edukację, wewnętrznymi zasadami I organizacją pracy w jednostkach edukacyjnych. Zajęcia służą także poznaniu sytuacji trudnych w edukacji, współpracy zespołu interdyscyplinarnego, współpracy z rodzicami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabywali prawidłowych postaw wobec własnego doskonalenia i aktualnych przepisów prawa oświatowego. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej z zakresu edukacji integracyjnej i włączającej (B.2.K3) [EWI_K_1]
K_K01 [4/5] KN3_K08 [2/5]
jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy w zakresie edukacji integracyjnej i włączającej (B.2.K4) [EWI_K_2]
K_K02 [3/5] KN3_K06 [3/5]
potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym służące rozwojowi edukacji włączającej i integracyjnej (B.2.U7) [EWI_U_1]
K_U12 [3/5] KN3_U09 [4/5]
student zna i rozumie zagadnienia związane ze szkołą jako instytucją wychowawczą, propagującą ideę edukacji włączającej i integracyjnej: środowisko społeczne klasy i szkoły, autokratyzm i demokrację w szkole, ukryty program szkoły, postawy nauczycieli i uczniów, pracę z grupą rówieśniczą, tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole, metody wychowawcze i ich skuteczność, problematykę umiejętności i trudności wychowawczych, konfliktów w klasie i w rodzinie, błędów wychowawczych, granic i mierników oddziaływań wychowawczych, kryzysu szkoły, zasad współpracy rodziny i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.W7) [EWI_W_1]
K_W10 [3/5] KN3_W10 [4/5]
zna i rozumie działania profilaktyczne w szkole: konstruowanie klasowych i szkolnych programów wychowawczo-terapeutycznych, promocję i ochronę zdrowia uczniów; diagnozę nauczycielską w kontekście działań profilaktycznych; zagadnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej - regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w środowisku edukacji włączającej (B.2.W9) [EWI_W_2]
K_W11 [4/5] KN3_W08 [3/5]
zna i rozumie proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole - rolę przedszkola, szkoły i rodziny; zagadnienia dojrzałości szkolnej, przygotowania dziecka do nauki w szkole oraz obowiązku szkolnego - uwzględniając kontekst edukacji włączającej (B.2.W10) [EWI_W_3]
K_W13 [3/5] KN3_W05 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [EWI_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu
EWI_W_1 EWI_W_2 EWI_W_3
projekt [EWI_w_2]
zaprojektowanie i przeprowadzenie badania efektywności edukacji włączającej . Projekt będzie miał charakter grupowy
EWI_K_1 EWI_K_2 EWI_U_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EWI_fns_1]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
5
kwerenda literatury przedmiotu
20 egzamin [EWI_w_1]
ćwiczenia [EWI_fns_2]
dyskusja grupowa, praca z tekstem, metoda projektu
10
przygotowanie do dyskusji grupowych, przygotowanie projektu i przeprowadzenie badań
25 projekt [EWI_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)