Współczesne koncepcje i dylematy pedagogiki resocjalizacyjnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Współczesne koncepcje i dylematy pedagogiki resocjalizacyjnej
Kod modułu: W6-PE-RK-N2-WKD
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności swobodnego poruszania się w zakresie podstawowych pojęć i poglądów związanych z pedagogiką resocjalizacyjną współcześnie. Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji, przedstawienie głównych problemów nieprzystosowania społecznego, źródeł i przebiegu zaburzeń procesu socjalizacji i wychowania prowadzących do procesów wykluczenia, marginalizacji społecznej i demoralizacji. Rozwijanie zainteresowań studentów problematyką pedagogiki resocjalizacyjnej oraz uczenie ich umiejętności umiejscowienia tej subdyscypliny na tle nauk pedagogicznych oraz innych nauk społecznych i prawnych. Zaprezentowanie współczesnych koncepcji, kierunków, problemów pedagogiki resocjalizacyjnej na tle historycznego rozwoju systemów resocjalizacji oraz współczesnych poglądów na tę dziedzinę pedagogiki specjalnej (oddziaływań resocjalizacyjno-wychowawczych). Przedstawienie celów, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji. Wskazanie na dylematy dotyczące efektywności, skuteczności, ewaluacji. Wstępne zapoznanie z instytucjonalnymi i pozainstytucjonalnymi formami resocjalizacji w kontekście ewolucji od modelu retrybutywnego poprzez rehabilitacyjny w kierunku sprawiedliwości naprawczej. Zajęcia wykładowe realizowane metodami podającymi ze wsparciem multimediów, zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu realizowane są w formie warsztatów, konwersacji, projektów.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, podstawy pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy współczesnych zdarzeń, koncepcji i dylematów pedagogiki resocjalizacyjnej (E.1R.K2.); poprzez samodzielne pogłębianie wiedzy pedagogicznej (B.2.K3.); [WKD_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] K_K03 [3/5] K_K06 [4/5] KN3_K08 [4/5]
absolwent potrafi analizować współczesne dylematy i koncepcje pedagogiki resocjalizacyjnej; opisywać współczesne szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej, w tym wymieniać ich twórców oraz ich dzieła; analizować proces socjalizacji we współczesnej teorii i praktyce, określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne, analizować współczesne koncepcje, teorie, definicje; charakteryzować pojęcia resocjalizacji-readaptacji-reintegracji, stosować definicje, pojęcia i zakresy; analizować i wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne; (E.1R.U1) [WKD_U_1]
KN3_U01 [3/5] KN3_U02 [4/5] KN3_U05 [3/5] KN3_U09 [3/5] KN3_U13 [3/5] KN3_U14 [3/5] KN3_U15 [4/5]
absolwent zna i rozumie współczesne dylematy i koncepcje pedagogiki resocjalizacyjnej: definicje, pojęcia, zakresy, współczesne polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej – twórców i ich dzieła, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne; resocjalizację-readaptację-reintegrację (E.1R.W1.) [WKD_W_1]
K_W01 [3/5] K_W03 [3/5] K_W10 [3/5] K_W11 [3/5] K_W14 [3/5] KN3_W02 [4/5] KN3_W03 [3/5] KN3_W04 [4/5] KN3_W05 [4/5] KN3_W08 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [WKD_w_1]
egzamin pisemny
WKD_W_1
aktywność na zajęciach - weryfikacja ciągła [WKD_w_2]
obecność na zajęciach - ćwiczeniach, aktywny udział wyrażający się przygotowaniem merytorycznym i praktycznym do zadanego zagadnienia
WKD_K_1 WKD_U_1
praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [WKD_w_3]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania potrzeb zróżnicowania form oddziaływania i projektowania procesów resocjalizacji, readaptacji, reintegracji, w tym sprawnego posługiwania się podejściami teoretycznymi i znajomości współczesnych koncepcji oraz problemów, dylematów pedagogiki resocjalizacyjnej
WKD_K_1 WKD_U_1
kolokwium [WKD_w_4]
sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów
WKD_W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [WKD_fns_1]
metody podające wspomagane prezentacją multimedialną
5
zapoznanie z literaturą, przygotowanie merytoryczne do egzaminu
55 egzamin [WKD_w_1]
ćwiczenia [WKD_fns_2]
metody podające i aktywizujące
10
zapoznanie z literaturą, przygotowanie merytoryczne i praktyczne do ćwiczeń
50 aktywność na zajęciach - weryfikacja ciągła [WKD_w_2] praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [WKD_w_3] kolokwium [WKD_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)