Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka
Kod modułu: W6-PE-RK-N2-PW
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka ma na celu zaznajomienie studenta z podstawowymi zagadnieniami psychologii wychowawczej, takimi jak np. najważniejsze psychologiczne koncepcje procesu wychowania, psychologiczne mechanizmy wychowania, trudności wychowawcze itp. Kolejnym celem jest przedstawienie podstaw psychoprofilaktyki, w tym wyjaśnienie takich zagadnień jak rodzaje psychoprofilaktyki, cele psychoprofilaktyki, warunki jej skuteczności itp. Ostatnim celem będzie odniesienie wiedzy dotyczącej psychologii wychowania i psychoprofilaktyki do wyzwań, jakie rodzi praca pedagogiczna z osobami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi - ze szczególnym uwzględnieniem osób niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
absolwent jest gotów do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej z zakresu psychoprofilaktyki i psychologii wychowania (B.1.K1.); poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania z zakresu psychologii (B.1.K2) [PW_K_1]
K_K01 [4/5] K_K03 [3/5]
absolwent potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów/ wychowanków w procesie uczenia się, komunikowania się oraz w funkcjonowaniu społecznym, w tym uwarunkowane czynnikami środowiskowymi (B.1.U5) w perspektywie psychologii wychowania; absolwent potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia (B.1.U6) w perspektywie psychoprofilaktyki [PW_U_1]
KN3_U02 [4/5] KN3_U06 [5/5]
student zna i rozumie działania profilaktyczne i wychowawcze w środowisku oświatowym, zagadnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie, diagnozę na potrzeby psychoprofilaktyki (B.2.W9) [PW_W_1]
K_W06 [3/5] K_W07 [4/5] KN3_W11 [3/5]
zna i rozumie procesy psychologiczne w tym rozwój człowieka w różnych stadiach życia w kontekście wychowania, wtym kształtowania się rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralnego pod wpływem środowiska wychowawczego, jk również jego wpływu na powstanie i profilaktykę zaburzeń w zachowaniu, nieśmiałości, nadpobudliwości (B.1.W2) [PW_W_2]
K_W06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [PW_w_1]
studenci przystąpią do pisemnego kolokwium zaliczającego zagadnienia omawiane podczas wykładów i ćwiczeń z tego modułu
PW_K_1 PW_W_1 PW_W_2
zaliczenie pisemne [PW_w_2]
zawierające diagnozę sytuacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (szczególnie z niedostosowaniem społecznym, zaburzeniami w zachowaniu i rozwoju emocjonalno-społecznym) w wybranej formie kształcenia wraz z propozycją wsparcia danego ucznia
PW_K_1 PW_U_1 PW_W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PW_fns_1]
metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych)
10
analiza literatury zarówno obowiązkowej jak i uzupełniającej, branie udziału w dyskusjach
20 kolokwium [PW_w_1]
ćwiczenia [PW_fns_2]
metody asymilacji wiedzy (dyskusja praca z książką/tekstem), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy)
10
studenci przygotowują się do kolokwium oraz zaliczenia pisemnego
20 zaliczenie pisemne [PW_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)