Psychologia nauczania-uczenia się Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Psychologia nauczania-uczenia się
Kod modułu: W6-PE-S2-1PNU
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Charakterystyka procesów uczenia się i ich zastosowanie w nauczaniu: warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, uczenie się przez obserwację. Zastosowanie kar i nagród. Najczęściej popełniane błędy przy nagradzaniu i karaniu. Poczucie skuteczności własnego działania. Wyuczona bezradność. Wzmacnianie poczucia własnej wartości u uczniów. Uczenie się a pamięć. Fazy procesów pamięciowych. Efekty pamięciowe. Główne teorie zapominania. Rola powtórzeń. Jak uczynić proces uczenia się bardziej efektywnym? Czynniki wpływające na lepsze zapamiętywanie. Zastosowanie mnemotechnik i map pamięciowych. Uczenie się a myślenie. Rozwiązywanie problemów. Proces twórczy. Uczenie się a motywacja. Wybrane teorie motywacji. Motywacja a efektywność działania. Motywowanie uczniów do nauki. Różnice indywidualne. Dostosowanie nauczania do różnych stylów uczenia się i rożnych typów inteligencji. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym. Sytuacje trudne w procesie dydaktycznym i radzenie sobie z nimi. Utrzymywanie ładu i dyscypliny w klasie
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [PNU_K_1]
K_K01 [4/5] KN3_K01 [2/5]
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z nauczaniem-uczeniem się [PNU_U_1]
K_U07 [3/5] KN3_U05 [2/5]
potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu [PNU_U_2]
K_U08 [3/5] KN3_U14 [2/5]
zna wybrane koncepcje funkcjonowania człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej [PNU_W_1]
K_W15 [4/5] K_U06 [4/5] KN3_W02 [5/5]
zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowaniach tych procesów; ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w trakcie nauczania-uczenia się [PNU_W_2]
K_W11 [4/5] K_W12 [4/5] KN3_W02 [5/5]
zna psychologiczna-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych; podstawy neuropsychologii, psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych (E1K.W3) [PNU_W_3]
K_W11 [1/5] KN3_W02 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [1PNU_w_1]
sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń
PNU_U_1 PNU_W_1 PNU_W_2
dyskusja, rozwiązywanie problemów praktycznych [1PNU_w_2]
zagadnienia praktyczne i sposoby ich rozwiązywania, ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych
PNU_K_1 PNU_U_1 PNU_U_2 PNU_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [1PNU_fs_1]
metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
15
studenci przygotowują się do kolokwium (forma testu wielokrotnego wyboru)
15 kolokwium [1PNU_w_1]
ćwiczenia [1PNU_fs_2]
dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, rozwiązywanie problemów praktycznych
15
studenci przygotowują się do zajęć i kolokwium
15 kolokwium [1PNU_w_1] dyskusja, rozwiązywanie problemów praktycznych [1PNU_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)