Teoretyczne i praktyczne aspekty bezpieczeństwa Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Teoretyczne i praktyczne aspekty bezpieczeństwa
Kod modułu: W6-PE-RK-S2-TPA
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom informacji i zwiększenie ich zasobów w zakresie bezpieczeństwa, bowiem współcześnie przestało ono być domeną myśli wojskowej i strategia bezpieczeństwa jest konieczna niemal we wszystkich obszarach działalności ludzkiej. Jej zasadniczymi atrybutami są upodmiotowienie, wyrażające się przynależnością strategii do konkretnego podmiotu (np. jednostki, instytucji, państwa), oraz uprzedmiotowienie, czyli odniesienie jej do konkretnej dziedziny działalności (np. Internet, media elektroniczne, komunikacja, gospodarka, zdrowie, społeczność lokalna, organizacje). Szczególne znaczenie mają te strategie, które powstały dla zaspokojenia bezpieczeństwa. Celem przedmiotu jest uporządkowanie wiedzy teoretycznej, dokonanie syntezy współczesnych poglądów oraz zaprezentowanie praktycznych aspektów procesu formułowania, implementacji oraz oceny i weryfikacji strategii bezpieczeństwa. Celem przedmiotu jest również zapoznanie studentów ze społecznymi i technologicznymi aspektami bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, zasadami zabezpieczania informacji w systemach IT, zagrożeń w cyberprzestrzeni oraz metod skutecznego przeciwdziałania tym zagrożeniom
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu problemów współczesnej socjologii, etyki w pracy pedagogicznej, projektowania uniwersalnego
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście bezpieczeństwa, szczególnie w placówkach resocjalizacji i socjoterapii, a także placówkach oświatowych (E.1R.K2. ) [TPA_K_1]
K_K02 [3/5] K_K05 [3/5] K_K08 [3/5] KN3_K02 [3/5] KN3_K06 [2/5] KN3_K07 [3/5]
absolwent potrafi analizować prawno-społeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w kontekście resocjalizacji i w pracy pedagoga: charakteryzować podstawy prawne i procedury funkcjonowania systemów bezpieczeństwa i resocjalizacji w perspektywie instytucjonalnej, lokalnej, krajowej i międzynarodowej (E.1R.U5) [TPA_U_1]
K_U08 [4/5] KN3_U02 [3/5] KN3_U09 [3/5] KN3_U10 [2/5]
absolwent potrafi porozpoznawać sytuacje zagrożeń w placówce systemu oświaty oraz procedury bezpieczeństwa (B.2.U1. ); stosować zasady komunikacji w sytuacji konfliktowej, rozumieć rolę mediacji i negocjacji (B.1.U4.); [TPA_U_2]
K_U07 [3/5] K_K07 [2/5] KN3_U02 [4/5] KN3_U11 [3/5]
absolwent zna i rozumie prawno-społeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w kontekście resocjalizacji i w pracy pedagoga: podstawy prawne funkcjonowania systemów bezpieczeństwa i resocjalizacji w perspektywie instytucjonalnej, lokalnej, krajowej i międzynarodowej (E.1R.W5) [TPA_W_1]
K_W05 [4/5] KN3_W09 [3/5] KN3_W12 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [TPA_w_1]
sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów
TPA_W_1
aktywny udział w zajęciach [TPA_w_2]
aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia
TPA_K_1 TPA_U_1 TPA_U_2 TPA_W_1
praca pisemna [TPA_w_3]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania elementów strategii bezpieczeństwa, obszarów wymagających takiego podejścia, nowych zagrożeń i potrzeby zabezpieczeń
TPA_U_2
egzamin [TPA_w_4]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, literatury przedmiotu i podstawowych zagadnień związanych z tematem w formie testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte
TPA_U_1 TPA_W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [TPA_fs_1]
wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
5
przyswojenie treści wykładów, lektura podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu, praca z tekstem, analiza dokumentów
55 egzamin [TPA_w_4]
ćwiczenia [TPA_fs_2]
sesja rozwiązywania wybranych problemów z zakresu bezpieczeństwa prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów indywidualnej i/lub pracy grupowej
10
nabycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności potrzebnych do analizy i rozwiązywania wybranych problemów, przygotowanie bieżące do zajęć, przygotowanie pracy pisemnej
20 kolokwium [TPA_w_1] aktywny udział w zajęciach [TPA_w_2] praca pisemna [TPA_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)