Diagnoza i profilaktyka społeczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Diagnoza i profilaktyka społeczna
Kod modułu: W6-PE-RK-S2-DPS
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Program modułu Diagnoza i profilaktyka społeczna zapoznaje studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą dotyczącą: zasad, typów i rodzajów diagnoz stosowanych w działalności resocjalizacyjnej, procedur i zadań diagnostycznych realizowanych w instytucjach resocjalizujących oraz profilaktycznych - w odniesieniu do zróżnicowanych zaburzeń, ze szczególnym uwzględnieniem niedostosowania społecznego oraz czynników takich jak: wiek rozwojowy, warunki społeczno-środowiskowe i kulturowe. Moduł umożliwia nabycie umiejętności korzystania z podstawowych narzędzi diagnostycznych, przeprowadzenia diagnozy, a także kreowania zróżnicowanych oddziaływań profilaktycznych (z uwzględnieniem założeń profilaktyki pierwszorzędowej, drugorzędowej, trzeciorzędowej).
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
absolwent jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3.), (E.2R.K3); [DPS_K_1]
K_K01 [4/5] KN3_U14 [4/5]
absolwent potrafi analizować i stosować diagnozę społeczną w resocjalizacji; analizować diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; analizować i stosować diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie (E.1R.U2.); absolwent potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania (B.1.U2.) [DPS_U_1]
K_U02 [3/5] K_U07 [5/5] KN3_U04 [4/5]
absolwent potrafi analizować dewiacje społeczne w perspektywie profilaktyki i pedagogiki resocjalizacyjnej; interpretować koncepcje i teorie dewiacji społecznych; określać współczesne tendencje rozwoju dewiacji społecznych, przyczyny niedostosowania społecznego i skutki dewiacji społecznych, a także stosować profilaktykę i zapobieganie dewiacjom (E.1R.U3.) społecznym [DPS_U_2]
KN3_U01 [3/5] KN3_U08 [3/5] KN3_K05 [4/5]
absolwent potrafi zaprojektować działania profilaktyczne w wybranym środowisku społecznym (instytucjonalnym) (B.2.U4.) [DPS_U_3]
KN3_U07 [3/5] KN3_U08 [4/5]
absolwent zna i rozumie rozszerzony zakres diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, szczególnie diagnozę społeczną (E.1R.W2.) [DPS_W_1]
K_W01 [4/5] K_W11 [4/5] K_W15 [3/5] KN3_W05 [3/5] KN3_W06 [4/5]
absolwent zna i rozumie zjawiska związane z teorią dewiacji społecznych w perspektywie profilaktyki i pedagogiki resocjalizacyjnej, koncepcje, teorie dewiacji społecznych, współczesne tendencje rozwoju dewiacji społecznych, etiologię, skutki dewiacji społecznych, profilaktykę i zapobieganie dewiacjom społecznym (E.1R.W3.); [DPS_W_2]
K_W05 [4/5] KN3_W04 [3/5] KN3_W11 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca pisemna [DPS_w_1]
praca pisemna: diagnoza indywidualnego przypadku wraz z planem pracy i propozycją oddziaływań profilaktycznych
DPS_U_1 DPS_U_2 DPS_U_3
aktywność na zajęciach - weryfikacja ciągła [DPS_w_2]
systematyczna obecność na ćwiczeniach i aktywny udział - wyrażający się przygotowaniem merytorycznym i praktycznym studenta do danego zagadnienia
DPS_K_1 DPS_W_1 DPS_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [DPS_fs_1]
Metody aktywizujące i podające, praca z indywidualnym przypadkiem
15
Zapoznanie z literaturą, przygotowanie merytoryczne i praktyczne do ćwiczeń, przygotowanie pracy pisemnej
15 praca pisemna [DPS_w_1] aktywność na zajęciach - weryfikacja ciągła [DPS_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)