Pedagogika penitencjarna w Polsce i na świecie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Pedagogika penitencjarna w Polsce i na świecie
Kod modułu: W6-PE-RK-S2-PP
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem modułu jest analiza systemów penitencjarnych w Polsce i na świecie. Szczególnie ważne jest pogłębianie wiedzy studentów z zakresie realizowanych programów resocjalizacyjnych, wdrażanych procedur i rozwiązań, stosowania wsparcia i organizacji terapii, udziału społeczeństwa w procesie reintegracji społecznej skazanych. Ważnym aspektem jest również organizacja pomocy postpenitencjarnej oraz współpraca międzyinstytucjonalna w wybranych krajach. Ujęcie komparatystyczne daje możliwość pogłębiania i adaptowania wybranych rozwiązań oraz pomysłów, refleksyjnego analizowania systemów prawnych i zastosowanych aktów wykonawczych, kształtuje refleksyjność wobec pojęcia sankcji, kary w odniesieniu do praw człowieka i obywatela. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
absolwent jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym (E.1R.K1) i samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3) [PP_K_1]
K_K02 [5/5] KN3_K03 [4/5]
potrafi analizować dewiacje społeczne w perspektywie pedagogiki penitencjarnej oraz interpretować koncepcje i teorie dewiacji społecznych (E.1R.U3); analizować prawno-społeczne uwarunkowania pedagogiki penitencjarnej w pracy pedagoga (E.1R.U5) [PP_U_1]
K_U04 [3/5] KN3_K05 [4/5]
potrafi analizować i stosować metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych, współpracę ze środowiskiem otwartym w aspekcie pedagogiki penitencjarnej (E.2R.U1) [PP_U_2]
K_U05 [3/5] KN3_U02 [3/5]
absolwent zna i rozumie w aspekcie pedagogiki penitencjarnej teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych postaw. stereptypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim, porozumiewania się ludzi w instytucjach (B.1.W3) [PP_W_1]
K_W07 [4/5] KN3_K03 [5/5]
zna i rozumie prawno-społeczne uwarunkowania pedagogiki penitencjarnej (E.1R.W5); dewiacje społeczne, ich koncepcje i teorie w perspektywie pedagogiki penitencjarnej (E.1R.W3) [PP_W_2]
K_W08 [5/5] KN3_W12 [3/5]
zna i rozumie metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych w odniesieniu do podstawowych założeń pedagogiki penitencjarnej (E.2R.W1) [PP_W_3]
K_W10 [4/5] KN3_W11 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [PP_w_1]
kolokwium sprawdzające wiedzę oraz umiejętności krytycznego myślenia
PP_K_1 PP_U_1 PP_U_2 PP_W_1 PP_W_2 PP_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PP_fs_1]
wykorzystanie zróżnicowanych metod aktywizujących oraz metod podających z zastosowaniem środków audiowizualnych
15
studiowanie literatury przedmiotu, merytoryczne przygotowanie do kolokwium
75 kolokwium [PP_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)