Praca z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z migracji Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Praca z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z migracji
Kod modułu: W6-PE-RK-S2-PUO
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł Praca z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z migracji rozwija wiedze studentów na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym przypadku z doświadczeniem migracji, repatriacji, uchodźctwa i powrotu z emigracji. W trakcie zajęć kształtowane będą umiejętności analizy zapisów prawa dotyczące sposobu organizacji opieki i kształcenia dla tych uczniów, jak również metodyki pracy i wparcia ucznia w jego nowym środowisku wychowawczym i społecznym. Ponadto ważnym aspektem będzie kształtowanie kompetencji i umiejętności wdrażania projektów integracyjnych, przeciw dyskryminacyjnych w środowisku szkolnym, budowanie atmosfery szacunku i akceptacji, jak również ciekawości innego. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Zaliczony moduł: Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych w pracy z uczniem / wychowankiem powracającym z migracji lub/i obcokrajowcem (E.1R.K2); a także okazywania empatii tym dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy (B.2.K1); . profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej na tle różnic kulturowych, religijnych, etnicznych i innych (B.2.K2) [PUO_K_1]
K_K04 [4/5] K_K07 [3/5] KN3_K01 [5/5] KN3_K02 [3/5] KN3_K04 [4/5] KN3_K05 [3/5]
absolwent potrafi analizować edukację w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej; charakteryzować rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowisko inkluzji społecznej jako przestrzeni pracy z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z migracji; analizować rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego, funkcje wychowawcze szkoły; analizować i intepretować problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym; określać specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym (E.1R.U4). ; [PUO_U_1]
KN3_U05 [3/5] KN3_U07 [4/5] KN3_U08 [3/5]
absolwent potrafi analizować i stosować metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym wobec uczniów/wychowanków powracających z migracji lub obcokrajowców (E.2R.U2.) [PUO_U_2]
K_U09 [3/5] K_U10 [4/5] KN3_U05 [4/5] KN3_U07 [4/5] KN3_K04 [4/5]
absolwent zna i rozumie edukację w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej, rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowisko inkluzji społecznej jako przestrzeni dla uczniów/wychowanków powracających z migracji lub obcokrajowców; rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego, a także funkcje wychowawcze szkoły, problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym, specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno - wychowawczym w kontekście pracy z uczniem/wychowankiem powracającym z migracji lub obcokrajowcem (E.1R.W4.) [PUO_W_1]
K_W07 [4/5] K_W10 [3/5] K_W14 [3/5] K_W15 [3/5] KN3_W05 [3/5] KN3_W10 [3/5] KN3_W11 [4/5]
absolwent zna i rozumie metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwarty, szczególnie oświatowym wobec problemów uczniów/wychowanków obcokrajowców lub powracających z migracji (E.2R.W2.) [PUO_W_2]
KN3_W05 [4/5] KN3_W08 [4/5] KN3_W11 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [PUO_w_1]
projekt grupowy sprawdzający umiejętność projektowania zajęć integracyjnych i antydyskryminacyjnych
PUO_K_1 PUO_U_1 PUO_U_2
praca pisemna [PUO_w_2]
analiza przypadku ucznia obcokrajowca lub powracającego z migracji
PUO_U_1 PUO_W_1 PUO_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PUO_fs_1]
metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów mikronauczanie, gry symulacyjne)
15
student zapoznaje się z literaturą przedmiotu oraz przygotowuje się do napisania analizy studium przypadku ucznia obcokrajowca lub powracającego z migracji, a także przygotowuje projekt grupowy - zaprojektowanie zajęć integracyjnych i antydyskryminacyjnych
15 projekt [PUO_w_1] praca pisemna [PUO_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)