Praca z rodziną w kryzysie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Praca z rodziną w kryzysie
Kod modułu: W6-PE-RK-S2-PRK
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Głównym celem modułu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z rodziną w kryzysie. Podczas zajęć studenci mają możliwość zapoznania się ze specjalistyczną wiedzą na temat rodziny, różnych wzorów życia rodzinnego we współczesnych kontekstach. Treści modułu obejmują zatem problematykę dotyczącą konfliktów i kryzysów w rodzinie oraz różnorodnych strategii ich rozwiązywania, polityki społecznej wobec rodziny oraz wsparcia. Powinny umożliwić kształtowanie umiejętności diagnozowania, rozumienia i przewidywania różnych sytuacji rodzinnych oraz wrażliwości na problemy rodzin we współczesnym świecie. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Zaliczone moduły z psychologii osobowości i psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
absolwent jest gotów do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej w zakresie metodyki racy z rodziną w kryzysie w kontekście oddziaływań pedagogicznych (B.1.K1.), (E.2R.K3.) [PRK_K_1]
K_K01 [4/5] KN3_U14 [4/5]
w zakresie umiejętności psychologicznych absolwent potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania w zakresie środowiska rodzinnego (B.1.U2); porozumiewać się w sytuacji konfliktowej (B.1.U4.); radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami w pracy z rodziną w kryzysie (B.1.U8); [PRK_U_1]
K_U07 [3/5] K_U10 [3/5] KN3_U01 [3/5] KN3_U02 [3/5] KN3_U06 [4/5] KN3_U15 [3/5]
w zakresie umiejętności pedagogicznych absolwent potrafi dokonać diagnozy kryzysu w rodzinie w środowisku otwartym, analizować i stosować wiedzę do pracy z kryzysem, stosować metody i techniki pracy z rodziną, planować i realizować współpracę z różnymi instytucjami (E.2R.U2.) [PRK_U_2]
K_U04 [3/5] K_U09 [3/5] K_K05 [4/5] KN3_U02 [4/5] KN3_U07 [3/5] KN3_U09 [3/5]
absolwent zna i rozumie pojęcie kryzysu, procesy zachodzące w rodzinie szczególnie w kontekście wychowania, ról, zagadnienia przymusu i swobody w wychowaniu, podstawowe funkcje środowiska wychowawczego i jego dysfunkcje, a także style i postawy wychowawcze prowadzące do sytuacji kryzysowych, źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania; style wychowania (B.2.W4); absolwent zna i rozumie rolę osób znaczących i autorytetów; zagadnienia zmiany autorytetów, kryzysu autorytetu rodzica i opiekuna (B.2.W11); [PRK_W_1]
K_W01 [3/5] K_W07 [3/5] K_W13 [3/5] K_W15 [3/5] KN3_W10 [3/5]
absolwent zna i rozumie metodykę pracy z rodziną w kryzysie w środowisku otwartym z perspektywy różnych instytucji i specjalistów (E.2R.W2.) [PRK_W_2]
KN3_W10 [3/5] KN3_W11 [3/5] KN3_W12 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie pisemne [PRK_w_1]
opracowanie planu pracy (studium przypadku) z rodziną w kryzysie
PRK_K_1 PRK_U_1 PRK_U_2 PRK_W_1 PRK_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PRK_fs_1]
metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów mikronauczanie, gry symulacyjne)
30
student zapoznaje się z literaturą przedmiotu oraz przygotowuje się do napisania studium przypadku rodziny w kryzysie oraz przedstawia możliwości pomocy
30 zaliczenie pisemne [PRK_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)