Probacja w Polsce i na świecie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Probacja w Polsce i na świecie
Kod modułu: W6-PE-RK-S2-PPS
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z instytucją probacji, wykonywaniem kar alternatywnych, systemami probacji w Polsce i na świecie. Dostrzeganie roli probacji będącej ogniwem w systemie profilaktyki, diagnostyki i resocjalizacji w warunkach wolnościowych. Wiedza i umiejętności uzyskane podczas ćwiczeń powinny przygotować studentów do podjęcia obowiązków kuratora sądowego. Dodatkowo ukazane zostaną szczególne kompetencje kuratorów i ich miejsce w systemie resocjalizacji oraz formy współpracy z innymi instytucjami w nim funkcjonującymi. Kuratorska służba sądowa zostanie scharakteryzowana w ujęciu porównawczym ze służbami probacji innych krajów, a także w oparciu o dokumenty międzynarodowe dotyczące standardów wykonywania środków probacji (Rada Europy, ONZ). Zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu realizowane są w formie warsztatów, konwersacji, projektów.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu prawno-społecznych uwarunkowań procesu resocjalizacji i socjoterapii, metodyki resocjalizacji, organizacji i metod oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym (E.1R.K1) [PPS_K_1]
K_K01 [4/5] KN3_K05 [4/5]
jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3) [PPS_K_2]
K_K02 [3/5] KN3_K01 [3/5]
potrafi analizować prawno-społeczne uwarunkowania procesu resocjalizacji w pracy pedagoga; prezentować instytucje oddziaływań probacyjnych, profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym i zamkniętym oraz główne organizacje pozarządowe uczestniczące w procesie resocjalizacji i probacji; realizować poradnctwo wychowawczo-resocjalizacyjne (E.1R.U5) [PPS_U_1]
K_U05 [3/5] KN3_U04 [3/5]
student zna i rozumie prawno-społeczne uwarunkowania procesu resocjalizacji i probacji w pracy pedagoga: podstawy prawne funkcjonowania systemów resocjalizacji i probacji w perspektywie krajowej i międzynarodowej, instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych i probacyjnych w środowisku otwartym, instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym; znaczenie organizacji pozarządowych w procesie resocjalizacji; zagadnienia poradnictwa wychowawczo-resocjalizacyjnego (E.1R.W5) [PPS_W_1]
K_W05 [3/5] KN3_W07 [2/5]
zna i rozumie metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym; teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; zasady współpracy wychowawców ze środowiskiem otwartym; metody pracy kuratora sądowego w ośrodkach kuratorskich, metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku lokalnym i placówkach wsparcia dziennego (E.2R.W2) [PPS_W_2]
K_W05 [3/5] KN3_W05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [PPS_w_1]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie metod wspierających proces readaptacji i reintegracji społecznej, metod pracy resocjalizacyjnej w środowisku lokalnym, współpracy kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi, roli probacji w systemie resocjalizacji w Polsce i na świecie, udziału i roli stosowania kar alternatywnych w systemie
PPS_K_2 PPS_U_1
aktywny udział w warsztatowej części zajęć [PPS_w_2]
aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia
PPS_K_1 PPS_U_1
kolokwium [PPS_w_3]
sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów
PPS_W_1 PPS_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPS_fs_1]
zastosowanie metod aktywizujących, metod podających, wykorzystanie wspomagających środków audiowizualnych
30
przygotowanie do kolokwium, przygotowanie pracy zaliczeniowej, aktywna postawa na zajęciach
30 praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [PPS_w_1] aktywny udział w warsztatowej części zajęć [PPS_w_2] kolokwium [PPS_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)