Komunikacja międzykulturowa Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Komunikacja międzykulturowa
Kod modułu: W6-PE-RK-S2-KM
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem modułu jest przekazanie podstawowej wiedzy ogólnopedagogicznej, w tym w zakresie pedagogiki międzykulturowej niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu komunikacji i jej znaczenia w kształceniu, wychowaniu, pracy resocjalizacyjnej oraz kształtowania własnego rozwoju; nabycie kompetencji w zakresie kreowania przez studenta własnej egzystencji (kształtowanie tożsamości osobowej, społecznej, kulturowej itd.), jak również kreowania tożsamości jednostki/wychowanka/klienta; rozumienie wzajemnych relacji między środowiskiem a realizacją potrzeb jednostki; relacji interpersonalnych między reprezentantami różnych grup; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych. Studenci zdobywają wiedzę z zakresu kultury, zróżnicowania kulturowego i ich konsekwencji dla interakcji międzyludzkich i komunikacji, wiedzę na temat stereotypów i uprzedzeń, komunikowania (język, komunikowanie niewerbalne, werbalne), postrzegania społecznego i doświadczeń interpersonalnych w warunkach wielokulturowości, kompetencje do komunikacji międzykulturowej. Nabywają umiejętności komunikowania się z osobami pochodzącymi z różnych obszarów kulturowych, a także współpracy z przedstawicielami służb publicznych zaangażowanymi w środowiskach wielokulturowych w zakresie szeroko pojętego wsparcia społecznego. W ramach zajęć warsztatowych rozwijają wrażliwość kulturową i umiejętności komunikacyjne w relacjach międzyludzkich, modyfikują stereotypy i uprzedzenia podczas warsztatu antydyskryminacyjnego.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3) [KM_K_1]
K_K01 [4/5] KN3_K08 [3/5]
potrafi analizować i stosować zróżnicowane formy komunikacji międzykulturowej w środowisku otwartym, planować i realizować współpracę wychowawców ze środowiskiem otwartym, analizować i stosować metody komunikacji nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego, realizujących zadania w środowisku wielokulturowym; stosować zróżnicowane formy komunikacji międzykulturowej w środowisku lokalnym i placówkach wsparcia dziennego streetworkerów i pedagogów podwórkowych (E.2R.U2) [KM_U_1]
K_U02 [2/5] KN3_U08 [2/5]
potrafi skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U3) [KM_U_2]
K_U01 [3/5] KN3_U02 [3/5]
student zna i rozumie metodykę oddziaływań w środowisku otwartym związanym z komunikacją międzykulturową, teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań komunikacji międzykulturowej; zasady współpracy wychowawców ze środowiskiem międzykulturowym; metody komunikacji nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego, realizujących zadania w środowisku zróżnicowanym kulturowo; metody komunikacji międzykulturowej w środowisku lokalnym w placówkach wsparcia dziennego streetworkerów i pedagogów podwórkowych (E.2R.W2) [KM_W_1]
K_W08 [3/5] KN3_W12 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
portfolio [KM_w_1]
sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności samodzielnie poszukiwać i wybierać wartościowe przykłady ćwiczeń, zadań warsztatów antydyskryminacyjnych, wrażliwości kulturowej, treningu umiejętności interpersonalnych przydatnych do przyszłej pracy zawodowej; sprawdzenie czy student odpowiednio dokumentuje zebrane przykłady, poddaje krytycznej analizie i ocen
KM_K_1 KM_U_1 KM_W_1
projekt [KM_w_2]
sprawdzenie czy student umie pracować zarówno indywidualnie, jak i współpracować w grupie, podejmując działania zespołowe, czy angażuje się we współpracę, potrafi dostrzegać potrzeby i oczekiwania indywidualne i społeczne, istniejące problemy i projektować działania w środowisku sprzyjające ich rozwiązywaniu, czynnie i twórczo uczestniczy w opracowaniu projektu, prezentacji oraz próbnej realizacji jego elementów w ramach ćwiczeń.
KM_K_1 KM_U_1 KM_U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [KM_fs_1]
Zajęcia w formie warsztatów komunikacji międzykulturowej, antydyskryminacyjnych i wrażliwości kulturowej. Stosowane metody: podające (pogadanka); problemowe (dyskusja, burza mózgów), eksponujące (ekspozycja); treningowe, warsztatowe. Metoda projektów – praca własna studentów, konsultacje, omówienie.
30
samodzielne poszukiwanie, selekcja i analiza inspirujących, wartościowych i merytorycznie uzasadnionych przykładów ćwiczeń, zadań warsztatów antydyskryminacyjnych, wrażliwości kulturowej, treningu umiejętności interpersonalnych przydatnych do przyszłej pracy zawodowej; opracowanie zebranego materiału w formie portfolio; opracowanie w grupach projektów
60 portfolio [KM_w_1] projekt [KM_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)