Metodyka edukacji międzykulturowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Metodyka edukacji międzykulturowej
Kod modułu: W6-PE-RK-S2-MEM
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł przygotowuje studentów do rozumienia szerokich powiązań i uwarunkowań rozwoju człowieka z rozwojem zrównoważonym, zauważania konieczności podejmowania działań pedagogicznych ukierunkowanych na aktywne kształtowanie ekologicznej, ekonomicznej i socjalnej równowagi w dynamicznie zmieniającym się świecie. Prezentowane treści w ramach tego przedmiotu koncentrują się na omówieniu podstaw, kontekstu i znaczenia procesu nauczania/uczenia się międzykulturowego oraz sprowadzają się do zaprezentowania modelowych propozycji realizacji edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej, do określenia zasad i reguł tych typów edukacji, do poszukiwania odpowiednich sposobów racjonalnego działania poprzez możliwie dokładną analizę treści przedmiotowych oraz dobór właściwych metod i środków umożliwiających opanowanie tych treści.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania, a także wiedzę z teoretycznych podstaw edukacji międzykulturowej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (E.2R.K3) [MEM_K_1]
K_K01 [4/5] KN3_K01 [3/5]
jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej (B.2.K2) [MEM_K_2]
K_K02 [3/5] KN3_K02 [4/5]
student potrafi analizować i stosować metodykę oddziaływań wielokulturowych w środowisku otwartym, teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; planować i realizować współpracę wychowawców ze środowiskiem otwartym; analizować i stosować metody pracy nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego realizujących zadania w środowisku międzykulturowym (E.2R.U2) [MEM_U_1]
K_U02 [4/5] KN3_U02 [3/5]
student zna i rozumie metodykę edukacji międzykulturowej w środowisku otwartym; teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; zasady współpracy wychowawców ze środowiskiem otwartym; metody pracy nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego realizujących zadania w środowisku wielokulturowym (E.2R.W2) [MEM_W_1]
K_W03 [4/5] KN3_W11 [3/5]
zna i rozumie rolę kontaktów społecznych ucznia w środowisku międzykulturowym, w tym w grupie rówieśniczej, koleżeństwa, przyjaźni i konfliktów wśród uczniów; rolę osób znaczących i autorytetów; zagadnienia zmiany autorytetów, kryzysu autorytetu nauczyciela, rodzica i opiekuna, buntu okresu dorastania i jego funkcji; zagrożenia w wychowaniu młodzieży; podkultury młodzieżowe (B.2.W11) [MEM_W_2]
K_W09 [3/5] KN3_W01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca zaliczeniowa [MEM_w_1]
osoba prowadząca określa obszar tematyczny pracy zaliczeniowej, warunki, formę przygotowania i kryteria oceny w sylabusie
MEM_K_1 MEM_K_2 MEM_U_1 MEM_W_1 MEM_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [MEM_fs_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film), metody aktywizujące
30
studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do kolokwium; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
90 praca zaliczeniowa [MEM_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)