Praktyka z tutoringiem 1 - w zakresie B3 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Praktyka z tutoringiem 1 - w zakresie B3
Kod modułu: W6-PE-KO-S2-T.1
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Program modułu jest oparty na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowania i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób – tutora, studenta oraz dziecka i ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z dzieckiem i uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w środowisku instytucjonalnym. Taka trójstronna wymiana doświadczeń, zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z dzieckiem, uczniem, wiedza o jej potrzebach, możliwościach i aspiracjach, jest źródłem informacji do samodoskonalenia. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Student realizuje praktykę w trakcie 3 semestrów, spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizacji praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w instytucji, monitorować jego pracę i skonsultować się z pracownikami placówki. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. Etap I BUDOWANIE RELACJI Cele: • Nawiązanie kontaktu służącego rozwojowi i współpracy – zaufania, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji; (nawiązanie kontaktu w triadzie nauczyciela akademicki- student- dziecko, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych); • Wzmocnienie zaangażowania, poczucia wpływu i odpowiedzialności studenta za swój rozwój oraz za relacje student- dziecko, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych); • Sformułowanie kontraktu – wstępne określenie celów współpracy i jej zasad wzajemnej współpracy, ze szczególnym uwzględnieniem relacji student- dziecko, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych Etap II ODKRYWANIE POTRZEB ROZWOJOWYCH CZYLI CO NALEŻY ZMIENIĆ Cele: • Wzmocnienie gotowości do zmiany; • Wyznaczenie kierunku pracy nad rozwojem; • Określenie potrzeb rozwojowych – zdefiniowanie, co należy zmienić w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw studenta; określenie przez studenta płaszczyzny wiedzy "co wiem a co muszę uzupełnić"; • Pogłębienie samoświadomości, jako punktu wyjścia do pracy nad rozwojem.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, szczególnie z zakresu systemu edukacji oraz funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (E.3K.K1) [T1_K_1]
K_K02 [2/5] KN3_K03 [2/5]
potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze (E.3K.U1) [T.1_U_1]
K_U01 [3/5] KN3_U04 [2/5]
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (E.3K.U5) [T.1_U_2]
K_U07 [3/5] KN3_U10 [3/5]
student zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają( E.3K.W1) [T.1_W_1]
K_W10 [3/5] KN3_W09 [3/5]
zna i rozumie organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny (E.3K.W2) [T.1_W_2]
K_W10 [3/5] KN3_W09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
portfolio [T.1_w_1]
dokumentacja sprawdzająca podstawową wiedzę z zakresu opanowania aparatury pojęciowej specjalnych potrzeb edukacyjnych, nazywania zjawisk i sytuacji u dzieci i uczniów, umiejętność opisu funkcjonowania instytucji oraz dzieci i uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - dokumentacja przebiegu praktyki z semestru
T.1_U_1 T.1_U_2 T.1_W_1 T.1_W_2
projekt [T.2_w_2]
przygotowanie kontraktu określającego obszary współpracy z instytucją w zakresie pracy dzieci i uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych na podstawie którego będzie realizowana współpraca przez trzy semestry
T1_K_1 T.1_U_2 T.1_W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [T.1_fs_1]
metoda praktycznego działania
15
wskazanie właściwej instytucji, umówienie się na spotkanie z opiekunem w danej placówce, zapoznanie się z funkcjonowaniem placówki, podjęcie współpracy z dzieckiem, uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w danej instytucji, wyznaczenie kierunków pracy: obserwacja, zadania, wsparcie, asysta; przygotowanie wymaganej dokumentacji.
15 portfolio [T.1_w_1] projekt [T.2_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)