Teoria kształcenia specjalnego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Teoria kształcenia specjalnego
Kod modułu: W6-PE-KO-S2-TKS
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Teoria kształcenia specjalnego jest modułem gruntującym wiedzę z podstaw dydaktyki specjalnej oraz rozszerzającym szczegółową wiedzę na temat kształcenia osób niepełnosprawnych (w zakresie wszystkich typów niepełnosprawności, różnych form edukacji, w zróżnicowanych pod względem organizacji pracy placówkach). Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami teorii kształcenia specjalnego (dydaktyki specjalnej) – celami kształcenia, zasadami, strukturą systemów kształcenia w Polsce i innych krajach, typami kształcenia, instytucjami prowadzącymi edukację, a także historią oświaty specjalnej. Zajęcia służą także poznaniu sytuacji trudnych w edukacji, mechanizmów wykluczających i integrujących w grupie rówieśniczej, roli i zadań nauczycieli oraz poznaniu podstawowych metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec uczniów z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne:
Podstawy pedagogiki specjalnej, dydaktyka ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną [TKS_K_1]
KN3_K01 [3/5]
potrafi wykorzystać szczegółową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać kolejne informacje z różnych źródeł i dyscyplin w celu analizowania konkretnych procesów, zjawisk i problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, pomocowych i arteterapeutycznych, związanych z wybranym modułem specjalnościowym [TKS_U_1]
KN3_U01 [3/5] KN3_U02 [3/5]
zna i rozumie dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym; organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych [TKS_W_1]
KN3_W04 [1/5] KN3_W05 [3/5] KN3_W11 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin ustny [TKS_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu
TKS_W_1
praca pisemno-praktyczna [TKS_w_2]
dotycząca zagadnień związanych z kształceniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w określonej formie kształcenia
TKS_K_1 TKS_U_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [TKS_fs_1]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
analiza literatury przedmiotu
45 egzamin ustny [TKS_w_1]
ćwiczenia [TKS_fs_2]
metody dyskusji, analizy tekstów, projektu
15
wybór i lektura tekstów z zakresu literatury obowiązkowej i uzupełniającej; przygotowanie do zajęć, przygotowanie pracy pisemno-praktycznej
45 praca pisemno-praktyczna [TKS_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)