Formy opieki i aktywizacji społeczno-kulturalnej osób starszych ( w tym z niepełnosprawnością) Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Formy opieki i aktywizacji społeczno-kulturalnej osób starszych ( w tym z niepełnosprawnością)
Kod modułu: W6-PE-KO-S2-FOASK
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Program modułu: Formy opieki i aktywizacji społeczno-kulturalnej osób starszych ( w tym z niepełnosprawnością) zapoznaje studentów z wiedzą teoretyczną z zakresu opieki i sposobów aktywizacji osób starszych i starszych niepełnosprawnych. Moduł przygotowuje studentów do podejmowania działań ukierunkowanych na tworzenie praktycznych metod pracy z osobami starszymi z uwzględnieniem potrzeb wieku rozwojowego, warunków społeczno-środowiskowych oraz kulturowych. Student poznaje przebieg współpracy z instytucjami społecznymi i organizacjami funkcjonującymi na rzecz osób starszych (w tym z niepełnosprawnościami), ponadto zapoznaje się z zakresem i formami zakresem kompetencji i kwalifikacji profesjonalnie pomagających opiekunów i terapeutów. Samodzielnie zapoznaje się z literaturą zalecaną i poszukuje odniesień w praktyce.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne przestrzega zachowania zasad etyki zawodowej [FOASK_K_1]
K_K06 [3/5] K_K07 [3/5] KN3_K01 [3/5] KN3_K07 [3/5]
zaprojektować program wsparcia dorosłych, w tym osób z niepełnosprawnościami [FOASK_U_1]
K_U10 [3/5] KN3_U11 [3/5]
zna potrzeby człowieka dorosłego, w tym z niepełnosprawnością: wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia, możliwości i ograniczenia w realizacji autonomii, potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnościami – formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu, potrzeby zdrowotne osób starszych (w tym z niepełnosprawnościami), w tym w zakresie zdrowia seksualnego, oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji; [FOASK_W_1]
KN3_W02 [3/5]
zna instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych (w tym z niepełnosprawnościami): instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce i innych państwach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista); przykładowe programy realizowane w Polsce i innych państwach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnościami; indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnościami; zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością; rolę rodziny w realizacji specjalnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności; potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnościami; uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych; zadania realizowane przez główne stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i innych państwach na rzecz osób dorosłych (w tym z niepełnosprawnościami); [FOASK_W_2]
K_W11 [3/5] KN3_W01 [2/5] KN3_W11 [3/5]
zna problematykę aktywności zawodowej osób dorosłych, w tym z niepełnosprawnościami: doradztwo zawodowe, system przygotowania do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnościami, formy zatrudnienia tych osób w Polsce i innych państwach (zatrudnienie wspierane, chronione i socjalne), prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami, zakres, specyfikę i dynamikę zatrudniania osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych państwach, zagadnienie przeciwdziałania dyskryminacji osób dorosłych, w tym z niepełnosprawnościami w sferze zatrudnienia; [FOASK_W_3]
K_W06 [2/5] K_W10 [3/5] KN3_W04 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [FOASK_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości literatury przedmiotu i podstawowych zagadnień związanych z tematem w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte
FOASK_W_1 FOASK_W_2 FOASK_W_3
ocena ciągła - aktywność na zajęciach [FOASK_w_2]
aktywny udział wyrażający się przygotowaniem merytorycznym i praktycznym do zadanego zagadnienia
FOASK_K_1 FOASK_U_1 FOASK_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [FOASK_fs_1]
analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień przy wykorzystaniu: metod podających (pogadanka); metod problemowych (dyskusja, burza mózgów), metod warsztatowych; omówienie podstawowych zagadnień z zakresu opieki i aktywizacji osób starszych, w tym z niepełnosprawnościami
30
wybór i lektura tekstów z zakresu literatury obowiązkowej i uzupełniającej; przygotowanie do zajęć
30 kolokwium [FOASK_w_1] ocena ciągła - aktywność na zajęciach [FOASK_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)