Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka
Kod modułu: W6-PE-KO-S2-PWP
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł "Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka" ma na celu zaznajomienie studenta z podstawowymi zagadnieniami psychologii wychowawczej, takimi jak np. najważniejsze psychologiczne koncepcje procesu wychowania, psychologiczne mechanizmy wychowania, trudności wychowawcze itp. Kolejnym celem jest przedstawienie podstaw psychoprofilaktyki, w tym wyjaśnienie takich zagadnień jak rodzaje psychoprofilaktyki, cele psychoprofilaktyki, warunki jej skuteczności itp. Ostatnim celem będzie odniesienie wiedzy dotyczącej psychologii wychowania i psychoprofilaktyki do wyzwań, jakie rodzi praca pedagogiczna z osobami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Wymagania wstępne:
Podstawy psychologii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do prezentowania właściwej postawy wobec dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PWP_K_1]
K_K02 [3/5] KN3_K01 [5/5]
potrafi omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi , obserwować procesy rozwojowe uczniów (B.1.U1.), obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania (B 1.U2); . skutecznie i świadomie komunikować się, (B.1.U3), porozumieć się w sytuacji konfliktowej (B.1.U4.), rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się, komunikowania się oraz w funkcjonowaniu społecznym, w tym uwarunkowane czynnikami środowiskowymi (B.1.U5.) [PWP_U_1]
K_U01 [4/5] KN3_U01 [5/5] KN3_U06 [3/5]
student zna i rozumie podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki: proces wychowawczy w kontekście wyzwań rozwojowych dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych, wychowanie do wartości i odpowiedzialności, kształtowanie postaw prospołecznych, kompetencje emocjonalno-społeczne (rozwój, zakłócenia, diagnoza, warunki i możliwości kształtowania), źródła niedostosowania społecznego i diagnozę jego ryzyka, psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych, trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia, założenia profilaktyki uniwersalnej i selektywnej, postawy i style wychowawcze [PWP_W_1]
K_W01 [3/5] KN3_W02 [4/5] KN3_W05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [PWP_w_1]
studenci przystąpią do pisemnego kolokwium zaliczającego zagadnienia omawiane podczas wykładów i ćwiczeń z tego modułu
PWP_W_1
zaliczenie pisemne [PWP_w_2]
zawierająca diagnozę sytuacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w wybrane formie kształcenia wraz z propozycją wsparcia danego ucznia
PWP_K_1 PWP_U_1 PWP_W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PWP_fs_1]
metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych)
15
analiza literatury zarówno obowiązkowej jak i uzupełniającej, branie udziału w dyskusjach
15 kolokwium [PWP_w_1]
ćwiczenia [PWP_fs_2]
metody asymilacji wiedzy (dyskusja, praca z książką/tekstem), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy)
15
studenci przygotowują się do kolokwium oraz zaliczenia pisemnego
15 zaliczenie pisemne [PWP_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)