Wychowanie do życia w rodzinie - dydaktyka przedmiotu w zakresie szkoły podstawowej Kierunek studiów: Nauki o rodzinie
Kod programu: W7-S2NR19.2022

Nazwa modułu: Wychowanie do życia w rodzinie - dydaktyka przedmiotu w zakresie szkoły podstawowej
Kod modułu: W7-NR2-DS1
Kod programu: W7-S2NR19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł stanowi rozwinięcie i uzupełnienie treści, prezentowanych w ramach modułu: Dydaktyka ogólna. Będą one dotyczyły wszystkich niezbędnych elementów procesu kształcenia, m.in. celów ogólnych, szczegółowych i operacyjnych (praktyczne ćwiczenia), teorii doboru treści kształcenia, strategii i metod nauczania (różne klasyfikacje), środków dydaktycznych, metod ewaluacji, kontroli i oceny, niepowodzeń szkolnych uczniów, w tym syndromu nieadekwatnych osiągnięć szkolnych. W treściach wykładowych zostaną uwzględnione dodatkowo zagadnienia, związane z procesem autoedukacji, w celu przygotowania studentów do pracy samokształceniowej oraz promowania i rozwijania u uczniów aktywności autoedukacyjnej.
Wymagania wstępne:
Realizacja modułu: Dydaktyka ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć; integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [NR2-DS1-01]
KN_W04 [3/5] KN_W06 [2/5] KN_W08 [3/5] KN_W09 [3/5] KN_W14 [2/5]
Student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno- komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [NR2-DS1-02]
KN_W03 [2/5] KN_W04 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_W10 [2/5] KN_W12 [3/5] KN_W13 [2/5]
Student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów; zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć [NR2-DS1-03]
KN_W03 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W06 [2/5] KN_W11 [2/5] KN_W15 [2/5]
Student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów - potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania, przeanalizować rozkład materiału, identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi; wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów - kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [NR2-DS1-04]
R2A_U03 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U02 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U06 [2/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [3/5] KN_U18 [3/5]
Student potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności komunikacyjne i organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), wykorzystując technologię informacyjną w pracy pedagogicznej - potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów, dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów (podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [NR2-DS1-05]
R2A_U07 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U04 [2/5] KN_U05 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U09 [3/5] KN_U12 [4/5] KN_U18 [2/5] KN_K01 [2/5]
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych); jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym - jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela - jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [NR2-DS1-06]
R2A_K01 [4/5] R2A_K03 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K04 [4/5] KN_K07 [3/5]
Student odpowiedzialnie przygotowuje się do wykonywania obowiązków zawodowych, projektowania i realizacji działań pedagogicznych (indywidualnych, grupowych) - jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia, do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej, do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [NR2-DS1-07]
R2A_K06 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Określony w sylabusie modułu [DS1​_w​_1]
Weryfikacja zgodnie z zasadami określonymi w sylabusie
NR2-DS1-01 NR2-DS1-02 NR2-DS1-03 NR2-DS1-04 NR2-DS1-05 NR2-DS1-06 NR2-DS1-07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [DS1_r_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, elementy dyskusji oraz tutoringu rozwojowego
30
Student, na podstawie treści, związanych z autoedukacją, przygotowuje projekt planu autoedukacyjnego oraz podejmuje działania na rzecz realizacji jednego założonego celu autoedukacyjnego I efekty prezentuje w postaci pisemnej autorefleksji.
5 Określony w sylabusie modułu [DS1​_w​_1]
ćwiczenia [DS2_r_2]
Metoda uczenia się we współpracy, metoda symulacyjna, elementy dyskusji
45
Student przygotowuje projekt zajęć oraz przygotowuje się do ćwiczeń – lektura zadanej literatury
10 Określony w sylabusie modułu [DS1​_w​_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)