Zachowania i sieci konsumenckie Kierunek studiów: Socjologia
Kod programu: W3-N2SO19.2022

Nazwa modułu: Zachowania i sieci konsumenckie
Kod modułu: W3-SOSB-S2-ZSK
Kod programu: W3-N2SO19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Głównym celem jest zaprezentowanie studentom istoty i specyfiki zachowań konsumentów na rynku i w gospodarstwie domowym, w tym sposobów podejmowania decyzji konsumenckich i czynników je kształtujących. Moduł ma umożliwić studentowi zorientowanie się w zagadnieniach związanych z czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi wpływającymi na zachowania konsumenckie, zarówno konsumentów, jak i podmiotów gospodarczych. Student będzie miał możliwość poznania: mechanizmów wpływających na zachowanie się konsumentów, mechanizmów komunikacji marketingowej oraz możliwości wykorzystania istniejących narzędzi marketingowych w tworzeniu sieci konsumenckich. Moduł ma na celu wyposażyć studenta w szereg narzędzi do analizy zachowań firm i konsumentów na rynkach. Wprowadza w podstawowe pojęcia i pozwala na głębsze zrozumienie funkcjonowania rynków, ułatwia podejmowanie lepszych decyzji biznesowych. Student dowiaduje się również, jak korzystać z tych narzędzi w praktyce, poprzez dyskusję na zajęciach.
Wymagania wstępne:
Znajomość zagadnień z modułu: Marketing 2.0 i digital public relations
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna w pogłębiony sposób, wybrane teorie i modele zachowań konsumentów oraz ich warunkowania związane ze wzrostem produkcji, rozszerzeniem oferty rynkowej kierowanej do konsumentów i zachodzącymi zmianami cywilizacyjno-kulturowymi w mikro i makro skali [S2_ZSK_1]
S2_W01 [4/5] S2_W04 [4/5] S2_W05 [4/5] S2_W18 [4/5]
Student ma pogłębioną wiedzę na temat istoty i znaczenia konsumpcji, potrafi analizować sekwencje zachowań konsumenckich tj. proces nabywania, konsumowania oraz dysponowania posiadanymi dobrami materialnymi i niematerialnymi, które pozwalają zaspokoić potrzeby oraz ich związek z zachowaniem i środkami wykorzystywanymi do ich zaspokojenia [S2_ZSK_2]
S2_W02 [3/5] S2_W12 [4/5] S2_W13 [3/5]
Student potrafi obserwować i analizować: zmiany w poziomie i strukturze konsumpcji oraz zna zwyczaje zakupowe, które wpływają na funkcjonowanie rynku dóbr konsumpcyjnych oraz pośrednio także i rynku pracy; informacje niezbędne im do funkcjonowania na rynku, planowanej podaży dóbr, powstających nowych miejscach zakupu itp. [S2_ZSK_3]
S2_U01 [4/5] S2_U02 [4/5] S2_U06 [2/5] S2_U10 [3/5] S2_K08 [3/5]
Student potrafi analizować czynności: nabywania, posiadania i dysponowania środkami zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych w kontekście dwóch podstawowych wymiarów tzw. zachowań rynkowych i zachowań w sferze konsumpcji. Pierwszy z nich związany jest nabywaniem produktów i usług na rynku, drugi natomiast z zachowaniem jednostki w sferze konsumpcji zakupionego już produktu [S2_ZSK_4]
S2_W12 [2/5] S2_U02 [3/5] S2_U16 [4/5] S2_U17 [4/5]
Student potrafi diagnozować czynniki i uwarunkowania zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne kształtujące zachowania konsumentów w perspektywie społeczno-ekonomicznej oraz ich korelaty odpowiadające za podejmowanie decyzji. Rozumie wpływ globalizacji na zachowania konsumentów uwidaczniające się w sferze konsumpcji i zauważa podstawowe tendencje w ich zachowaniu a także zmiany w systemach wartości i przenikanie się kultur a także zjawiska związane z rozwojem technologii informacyjnej i telekomunikacyjnej umożliwiającej nowe formy zakupów oraz wzrost mobilności i świadomości konsumentów [S2_ZSK_5]
S2_U02 [4/5] S2_U03 [3/5] S2_K01 [2/5] S2_K06 [3/5] S2_K09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [S2_ZSK_w_1]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: egzamin ustny / pisemny, zadanie problemowe, projekt (indywidualny, grupowy), praca w formie pisemnej, gdzie konieczne jest wykazanie się określoną wiedzą i umiejętnościami, np. esej, recenzja, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * egzamin pisemny lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
S2_ZSK_1 S2_ZSK_2 S2_ZSK_4
sprawdzian [S2_ZSK_w_2]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
S2_ZSK_1 S2_ZSK_2 S2_ZSK_3 S2_ZSK_4 S2_ZSK_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [S2_ZSK_fs_1]
Wykład wprowadzający w zagadnienia związane z wybranymi teoriami i modelami zachowań konsumentów. Zajęcia mogą być realizowane w formie zdalnej, z wykorzystaniem narzędzi do pracy online zalecanych przez uczelnię.
14
Studiowanie literatury oraz przygotowanie do egzaminu
46 egzamin [S2_ZSK_w_1]
ćwiczenia [S2_ZSK_S_fs_2]
Studiowanie tekstów, dyskusja, praca w zespołach, projekcja materiałów wideo, gry.
16
Samodzielna studiowanie literatury przedmiotu.
44 sprawdzian [S2_ZSK_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)