Teoria rozwoju społecznego Kierunek studiów: Socjologia
Kod programu: W3-N2SO19.2022

Nazwa modułu: Teoria rozwoju społecznego
Kod modułu: W3-SO-S2-TRS
Kod programu: W3-N2SO19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Moduł Teoria rozwoju społecznego ma umożliwić studentom poznanie i zrozumienie podstawowych problemów rozwoju społecznego. Studenci poznają intelektualne źródła paradygmatów rozwoju społecznego, ich podstawowe założenia i najważniejsze teorie w nich funkcjonujące oraz krytyczną ocenę podstawowych stanowisk w refleksji nad rozwojem społecznym. Równocześnie studentom pokazywane są możliwości i ograniczenia podstawowych stanowisk teoretycznych do analizy rozwoju regionu, Polski oraz społeczeństwa światowego. Zdobyta podczas zajęć wiedza powinna pozwolić na lepsze zrozumienie podstawowych dylematów rozwojowych Polski i świata. Zajęcia powinny wyposażyć studentów w podstawy teoretyczne w refleksji nad problemami rozwoju i niedorozwoju oraz w umiejętności analizy, interpretacji i rozumienia procesów rozwoju społecznego. Studenci zostaną też wyposażeni w umiejętność analizy i oceny danych w kontekście rozwoju społecznego.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student rozumie podstawowe procesy rozwoju społecznego, porządkuje wiedzę na ich temat z wykorzystaniem terminologii socjologicznej koniecznej do ich przedstawienia [S2_TRS_1]
S2_W01 [5/5] S2_W02 [3/5] S2_W03 [2/5] S2_W10 [4/5] S2_W11 [5/5]
Student zna tezy podstawowych teorii rozwoju społecznego oraz rozumie ich genezę oraz ich ograniczenia [S2_TRS_2]
S2_W03 [3/5] S2_W09 [4/5] S2_W10 [5/5] S2_W11 [4/5] S2_W14 [5/5]
Student zna miejsce teorii rozwoju społecznego w systemie myśli socjologicznej oraz rozumie powiązania jej z innymi dziedzinami nauki [S2_TRS_3]
S2_W02 [4/5] S2_W03 [5/5] S2_U17 [2/5]
Student jest wyposażony w narzędzia intelektualne służące do analizy, interpretacji i rozumienia procesów rozwoju społecznego w skali makrosocjologicznej [S2_TRS_4]
S2_U01 [4/5] S2_U02 [5/5] S2_U04 [3/5] S2_U07 [4/5] S2_U08 [5/5]
Student potrafi dokonywać socjologicznej charakterystyki przyczyn, przebiegu i skutków procesu rozwoju społecznego [S2_TRS_5]
S2_U02 [4/5] S2_U03 [5/5] S2_U05 [3/5] S2_U10 [4/5]
Student potrafi dokonać interpretacji danych statystycznych w kontekście procesu rozwoju społecznego [S2_TRS_6]
S2_U01 [5/5] S2_U11 [4/5]
Student przyjmuje postawę analityczną względem obserwowanych procesów rozwoju społecznego, podejmuje wysiłek związany z dociekaniem przyczyn i konsekwencji procesu rozwoju społecznego [S2_TRS_7]
S2_K01 [5/5] S2_K02 [3/5] S2_K04 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [S2_TRS _w_1]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: egzamin ustny / pisemny, zadanie problemowe, projekt (indywidualny, grupowy), praca w formie pisemnej, gdzie konieczne jest wykazanie się określoną wiedzą i umiejętnościami, np. esej, recenzja, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * egzamin pisemny lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
S2_TRS_1 S2_TRS_2 S2_TRS_3 S2_TRS_4 S2_TRS_5 S2_TRS_6 S2_TRS_7
sprawdzian [S2_TRS _w_2]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
S2_TRS_1 S2_TRS_2 S2_TRS_3 S2_TRS_4 S2_TRS_5 S2_TRS_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [S2_TRS _fs_1]
Wykład obejmujący podstawy teorii rozwoju społecznego z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych. Zajęcia mogą być realizowane w formie zdalnej, z wykorzystaniem narzędzi do pracy online zalecanych przez uczelnię.
16
lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę, przygotowanie do egzaminu
44 egzamin [S2_TRS _w_1]
ćwiczenia [S2_TRS _fs_2]
analiza treści wskazanych tekstów dotyczących zagadnień szczegółowych w oparciu o dyskusję i pracę w zespołach. Analiza danych w kontekście rozwoju społecznego.
16
przygotowanie przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów, przygotowanie do sprawdzianów
74 sprawdzian [S2_TRS _w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)