Badania ewaluacyjne Kierunek studiów: Socjologia
Kod programu: W3-S2SO19.2022

Nazwa modułu: Badania ewaluacyjne
Kod modułu: W3-SO-S2-BE
Kod programu: W3-S2SO19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem zajęć realizowanych w ramach modułu jest nabycie wiedzy o badaniach ewaluacyjnych, sposobach i metodach ich planowania i realizacji, o metodach badań społecznych wykorzystywanych w badaniach ewaluacyjnych oraz o przygotowywaniu procedur ewaluacyjnych dla różnych projektów i programów. Student uzyskuje wiedzę i umiejętności w zakresie konstruowania projektów ewaluacyjnych, budowy procedur ewaluacyjnych, wykorzystywania technik i metod badań społecznych do badań ewaluacyjnych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość technik analizy i interpretacji danych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna podstawową terminologię używaną w socjologicznych badaniach ewaluacyjnych, a także odnoszącą się do wykorzystywanych w ich obszarze teorii oraz metod i technik badawczych [S2_BE_1]
S2_W01 [2/5] S2_W04 [1/5]
Student ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę o przygotowaniu, projektowaniu i prowadzeniu badań ewaluacyjnych, potrafi dobierać adekwatne metody i techniki badań społecznych, a także zanalizować, zinterpretować i zaprezentować wyniki badań, pozwalające na dokonanie rzetelnej oceny ewaluowanych programów i projektów [S2_BE_2]
S2_W15 [3/5] S2_U06 [4/5] S2_U07 [4/5] S2_U11 [2/5]
Student zna i rozumie podstawowe zasady etyczne prowadzenia badań ewaluacyjnych [S2_BE_3]
S2_W16 [3/5] S2_K06 [3/5] S2_K07 [2/5]
Student potrafi gromadzić, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, wykorzystywać je na potrzeby badań ewaluacyjnych oraz wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii do ich interpretacji [S2_BE_4]
S2_U01 [2/5] S2_U02 [2/5] S2_U03 [2/5]
Student potrafi opracować i zaprezentować prace pisemne w postaci projektów badań ewaluacyjnych, przygotowane indywidualnie lub w zespole oraz krytycznie oceniać i analizować własne działania [S2_BE_5]
S2_U06 [3/5] S2_U09 [2/5] S2_K01 [2/5] S2_K03 [4/5] S2_K04 [1/5]
Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru badań społecznych, odpowiedzialnie podchodzi do powierzonych mu zadań i obowiązków [S2_BE_6]
S2_K01 [3/5] S2_K05 [2/5] S2_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [S2_BE_w_1]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: egzamin ustny / pisemny, zadanie problemowe, projekt (indywidualny, grupowy), praca w formie pisemnej, gdzie konieczne jest wykazanie się określoną wiedzą i umiejętnościami, np. esej, recenzja, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * egzamin pisemny lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
S2_BE_1 S2_BE_2 S2_BE_4 S2_BE_5
sprawdzian [S2_BE_w_2]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
S2_BE_1 S2_BE_2 S2_BE_3 S2_BE_4 S2_BE_5 S2_BE_6
aktywność własna studenta (opcjonalnie) [S2_BE_w_3]
Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w oparciu o treści zajęć, wskazaną w sylabusie literaturę i doświadczenia własne
S2_BE_1 S2_BE_2 S2_BE_3 S2_BE_4 S2_BE_5 S2_BE_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [S2_BE_fs_1]
Wykład obejmujący teoretyczne i metodologiczne podstawy badań ewaluacyjnych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych. Zajęcia mogą być realizowane w formie zdalnej, z wykorzystaniem narzędzi do pracy online zalecanych przez uczelnię.
10
lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę, opracowanie planu ewaluacji wybranego projektu lub programu
20 egzamin [S2_BE_w_1]
ćwiczenia [S2_BE_fs_2]
Omówienie wybranych przykładów projektów i ich ewaluacji, dyskusja, warsztaty grupowe, wystąpienia indywidualne i grupowe. Zajęcia mogą być realizowane w formie zdalnej, z wykorzystaniem narzędzi do pracy online zalecanych przez uczelnię.
20
przygotowanie do zajęć przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów, współpraca zespołowa oraz przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego przykładu ewaluowanego programu
70 sprawdzian [S2_BE_w_2] aktywność własna studenta (opcjonalnie) [S2_BE_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)