Psychospołeczne aspekty starości
Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-S2SP19.2022

Nazwa modułu: | Psychospołeczne aspekty starości |
---|---|
Kod modułu: | W3-SP-GPS-S2-PAS |
Kod programu: | W3-S2SP19.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem zajęć realizowanych w ramach modułu jest ukazanie studentom teoretycznej perspektywy problemów osób starszych poprzez przybliżenie im założeń najważniejszych koncepcji psychologicznych i socjologicznych wyjaśniających mechanizmy starzenia się społeczeństwa. Zajęcia mają również na celu przekazanie studentom wiedzy na temat wybranych problemów i dysfunkcji społecznych związanych z funkcjonowaniem osób starszych w społeczeństwie: omówienie przyczyn ich powstawania, przejawów i konsekwencji społecznych. Dzięki temu student ma zrozumieć powiązania występujące pomiędzy różnymi zjawiskami społecznymi, które warunkują społeczny status seniorów. Znajomość wszechstronnych uwarunkowań procesu starzenia się społeczeństwa ma przyczynić się do nabycia przez studentów umiejętności diagnozowania zjawisk wpływających na pozycję seniorów i ich jakość życia. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna wybrane teorie i koncepcje psychologiczne i socjologiczne wyjaśniające proces i konsekwencje starzenia się społeczeństwa [PS2_PAS_1] |
PS2_W01 [3/5] |
Student ma wiedzę na temat wzorów życia społecznego osób starszych i ich powiązań z wybranymi elementami struktury społecznej [PS2_PAS_2] |
PS2_W05 [5/5] |
Student zna wybrane metody badań socjologicznych nad starzeniem się społeczeństwa i sposoby ich wykorzystywania w celu diagnozowania problemów seniorów [PS2_PAS_3] |
PS2_W11 [4/5] |
Student potrafi dokonywać psychospołecznej charakterystyki przyczyn, przebiegu, skali i konsekwencji problemów osób starszych oraz ukazywać wzajemne powiązania występujące między różnymi problemami społecznymi [PS2_PAS_4] |
PS2_U01 [2/5] |
Student ma świadomość wielowymiarowego, interdyscyplinarnego charakteru starzenia się społeczeństwa – wykazuje się refleksyjnością i krytycyzmem w oglądzie problemów związanych z tym zjawiskiem [PS2_PAS_5] |
PS2_K01 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [PS2_PAS_w_1] | - weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta;
- forma weryfikacji wybierana jest przez osobę prowadzącą np.:
- egzamin ustny / pisemny,
- zadanie problemowe,
- projekt (indywidualny, zespołowy),
- praca w formie pisemnej, gdzie konieczne jest wykazanie się określoną wiedzą i umiejętnościami (esej, recenzja itp.)
- wymagania są określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie.
* egzamin pisemny lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji |
PS2_PAS_1 |
Sprawdzian [PS2_PAS_w_2] | - weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta;
- forma weryfikacji wybierana jest przez osobę prowadzącą np.:
- kolokwium ustne/pisemne,
- test otwarty / wyboru, sprawdzian*,
- praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, zespołowy),
- zadania problemowe,
- sprawozdanie,
- portfolio,
- prezentacja z dyskusją,
- prowadzenie / udział w dyskusji itp.
- wymagania są określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie.
* kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji |
PS2_PAS_1 |
Ocena ciągła [PS2_PAS_w_3] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią z ocen z aktywności realizowanych w trakcie zajęć, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
PS2_PAS_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS2_PAS_fs_1] | Wykład obejmujący teoretyczne interdyscyplinarne podstawy problematyki starzenia się, realizowany z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych. |
30 | Lektura podręczników oraz wybranych tekstów poszerzających wiedzę. |
30 |
Egzamin [PS2_PAS_w_1] |
ćwiczenia [PS2_PAS_fs_2] | Analiza treści wskazanych tekstów dotyczących zagadnień szczegółowych w oparciu o dyskusję i pracę w zespołach, a także materiały filmowe. |
15 | Przygotowanie przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów, praca w zespołach. |
45 |
Sprawdzian [PS2_PAS_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |