Diagnoza pedagogiczna uczniów i ich środowiska społecznego
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: | Diagnoza pedagogiczna uczniów i ich środowiska społecznego |
---|---|
Kod modułu: | W6-PE-WZ-N2-DP |
Kod programu: | W6-N2PE19.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Sposób realizacji treści ma pomóc studentom w opanowaniu umiejętności tworzenia własnych narzędzi diagnostycznych, krytycznej analizie istniejących narzędzi badawczych wykorzystywanych w diagnostyce pedagogicznej, a także uświadomić konieczność indywidualnego podejścia do uczniów, podopiecznych oraz uwzględnienia specyfiki ich środowiska wychowawczego, środowiska kulturowego w perspektywie określonych zjawisk i problemów występujących w tych środowiskach. Celem zajęć jest przygotowanie do udziału w kształtowaniu rzeczywistości społecznej poprzez samodzielne opracowywanie diagnoz, interpretację ich wyników, analizę błędów diagnostycznych, a także ukazanie diagnozy jako podstawy planowania wsparcia edukacyjnego ucznia oraz organizowanie warunków do kształtowania się u studentów umiejętności niezbędnych do wykorzystywania wiedzy w diagnozowaniu, projektowaniu, organizowaniu działań edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, pomocowych i wspierających wychowanków (w tym doświadczających zmiany kulturowej). |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do zastosowania wiedzy z zakresu diagnozy do analizy zdarzeń pedagogicznych (B.1.K2), do komunikowania się i współpracy z otoczeniem - z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia warsztatu zawodowego (B.2.K4) oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne [DP_K_1] |
K_K07 [3/5] |
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [DP_U_1] |
K_U04 [3/5] |
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania diagnostycznego, potrafi dobierać metody, techniki, narzędzia pracy w celu efektywnego wykonania zadań diagnostycznych - zaobserwowania procesów rozwojowych uczniów (B.1.U1), zachowań społecznych (B.1.U2), rozpoznania barier i trudności w procesie uczenia (B.1.U5) oraz potrzeb edukacyjnych uczniów w celu zaprojektowania odpowiedniego wsparcia (B.2.U6) [DP_U_2] |
K_U07 [4/5] |
zna i rozumie podejścia, sposoby, modele opracowywania i przeprowadzania działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej w odniesieniu do różnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i z uwzględnieniem zróżnicowanych środowisk wychowawczych, ich specyfiki; rozumie diagnozę deficytów środowiska wychowawczego uczniów i jego potencjałów [DP_W_1] |
K_W07 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin [DP_w_1] | sprawdzenie wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu (wykładów i ćwiczeń) oraz literatury przedmiotu, umiejętność łączenia jej z refleksyjnym myśleniem i wykorzystaniem w praktyce pedagogicznej |
DP_U_1 |
ocenianie ciągłe [DP_w_2] | analiza literatury obowiązkowej i wybranych tekstów literatury uzupełniającej - prezentacja ich treści połączona z własną refleksją |
DP_W_1 |
praca pisemna [DP_w_3] | opracowanie diagnozy indywidualnego przypadku |
DP_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [DP_fns_1] | zapoznanie studentów w materiałem dydaktycznym w zakresie kryteriów diagnozowania pedagogicznego jako subdyscypliny pedagogiki; wykład podstawowych teoretycznych zagadnień w formie wykładu konwencjonalnego i konwersacyjnego z wykorzystaniem metod audiowizualnych |
5 | analiza literatury przedmiotu |
45 |
egzamin [DP_w_1] |
ćwiczenia [DP_fns_2] | Praca pisemna - indywidualne lub zespołowe opracowanie studium indywidualnego przypadku i prezentacja jej na zajęciach.Ocenianie ciągłe poświęcone jest krytycznej analizie tekstów źródłowych. |
10 | Wybór indywidualnego przypadku, planowanie i realizacja działań, analiza zgromadzonego materiału, opis przypadku.Studiowanie wskazanej literatury, samodzielny wybór tekstów i przygotowanie ich do omówienia. |
60 |
ocenianie ciągłe [DP_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |