Praktyka zawodowa po I roku Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa po I roku
Kod modułu: W6-PE-WZ-N2-PZ1
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Praktyka zawodowa (ciągła) obejmuje dwa obszary: 1) praktykę zawodową w zakresie przygotowania dydaktycznego do nauczania przedmiotu (60 godzin) - jej cele to: zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela - umożliwienie studentom zdobywania wiedzy, umiejętności i doświadczeń niezbędnych do przygotowania się do pracy w zawodzie nauczyciela prowadzącego zajęcia z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie w szkole podstawowej; konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną; kształtowanie kompetencji zawodowych w działaniu praktycznym. 2) praktykę zawodową w zakresie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej (30 godzin) - pozwala studentowi: - zapoznać się z dokumentacją organizacyjną danej placówki oraz formami udzielanej pomocy, - zaobserwować podopiecznych, skonfrontować nabytą wiedzę psychologiczno-pedagogiczną z rzeczywistością społeczną i pedagogiczną w praktyce oraz spróbować dokonać diagnozy i oceny zróżnicowanych możliwości indywidualnych, z uwzględnieniem rodzaju deficytów emocjonalnych, poznawczych i społecznych oraz poziomu sprawności, - uczestnictwo w organizowaniu zajęć wspomagających, stymulujących, korekcyjnych i reedukacyjnych, a także zdobywanie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, - współudział w działaniach instytucji organizujących proces wspierania rozwoju dzieci i młodzieży w środowisku rodzinnym i lokalnym, potrzebujących interwencji, opieki oraz profesjonalnej pomocy psychopedagogicznej, prawnej i edukacyjnej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega potrzebę zapoznawania się z ze specyfiką funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych, środowiskowych i aktywnego uczestniczenia w podejmowanych przez nich działaniach praktycznych (zwłaszcza współorganizowaniu wielopłaszczyznowego wsparcia, wczesnej interwencji, edukacji i terapii); jest gotowy do współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielem w szkole w celu poszerzenia swej wiedzy (B.3.K1) [PZ1_K_1]
K_K02 [3/5] K_K07 [3/5] KN1_K07 [3/5]
potrafi zweryfikować zdobytą wiedzę teoretyczną z zakresu diagnozy, wsparcia i szeroko rozumianej interwencji w konkretnych sytuacjach opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, uwzględniając zróżnicowanie potencjału rozwojowego podopiecznych, ich wiek i etap edukacji oraz wyciąga wnioski z integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczyciela przedmiotu w ramach lekcji i działań pozalekcyjnych (B.3.U2; B.3.U4), a także z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami i z obserwacji pracy zespołu nauczycieli, rady pedagogicznej (B.3.U1; B.3.U3) [PZ1_U_1]
K_U07 [3/5] K_U08 [3/5] K_U10 [3/5] K_U11 [3/5] KN1_U01 [3/5] KN1_U02 [3/5] KN1_U03 [3/5]
potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z uczniami pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych (B.3.U5) i wspólnie z nim oraz nauczycielem akademickim przeanalizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne w czasie praktyk (B.3.U6) [PZ1_U_2]
KN1_U06 [3/5]
zna charakter instytucji/placówek powołanych w celu wyrównywania szans rozwojowych oraz życiowych dzieci i młodzieży wymagających instytucjonalnego wsparcia – podopiecznych o zróżnicowanych możliwościach rozwoju indywidualnego, a także żyjących w różnych warunkach funkcjonowania rodziny; zna zadania szkoły, jej organizację, statut, plan pracy, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego (B.3.W1; B.3.W2) oraz zasady zapewnienia bezpieczeństwa uczniom (B.3.W3) [PZ1_W_1]
K_W08 [3/5] K_W10 [2/5] K_W11 [2/5] K_W14 [3/5] K_W15 [3/5] KN1_W04 [3/5] KN1_W07 [3/5] KN1_W11 [3/5] KN1_W14 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
wypowiedź ustna i sprawdzenie dokumentów [PZ1_w_1]
sprawdzenie efektów uczenia się z zakresu wiedzy, umiejętności, kompetencji nabytych przez studenta podczas praktyk zawodowych
PZ1_K_1 PZ1_U_1 PZ1_U_2 PZ1_W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PZ1_fns_1]
realizacja przewidzianych zadań i udział studenta w zajęciach prowadzonych w szkole ponadpodstawowej i wybranej/wybranych (z opracowanej listy) instytucji; rozmowa bezpośrednia z akademickim opiekunem praktyk oraz przedłożenie do sprawdzenia dokumentacji z realizacji praktyki
90
przygotowanie do pracy w placówce i samodzielnej organizacji oraz realizacji i ewaluacji zajęć, projektów, programów;wypełnienie i zgromadzenie niezbędnych dokumentów i przygotowanie się do rozmowy
30 wypowiedź ustna i sprawdzenie dokumentów [PZ1_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)