Psychologia osobowości Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Psychologia osobowości
Kod modułu: W6-PE-WZ-S2-1PO
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem zajęć dydaktycznych jest wprowadzenie studentów w problematykę psychologii osobowości, zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi teorii osobowości, głównych orientacji teoretycznych w psychologii osobowości (teorie behawioralne, psychodynamiczne, humanistyczne i poznawcze), jej pomiaru, wybranych zmiennych osobowościowych, typów osobowości, a także zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi nieprawidłowości funkcjonowania osobowości. Studenci mają poznać kluczowe zagadnienia i problemy teorii osobowości, zapoznać się z zagadnieniami różnic indywidualnych i ich znaczenia dla funkcjonowania jednostki. Studenci powinni zaznajomić się ponadto ze specyfiką pomiaru cech osobowości przez psychologów oraz problematyką zaburzeń osobowości. Studenci powinni wykazać się umiejętnością wykorzystywania wiedzy z zakresu psychologii osobowości i różnic indywidualnych pracy pedagogicznej
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: psychologia ogólna, psychologia społeczna, psychologia rozwojowa
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie psychologii osobowości, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju, zarówno zawodowego, jak rozwoju własnej osobowości, świadomego jej kreowania (A1.cel kształcenia wyrażony w wymaganiach ogólnych podstawy programowej nauczanego przedmiotu); jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych [1PO_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5]
odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych; jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy i prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla dobra których star się działać [1PO_K_2]
K_K04 [4/5] K_K05 [3/5] K_K06 [3/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii osobowości w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych, a także wstępnego diagnozowania i projektowania działań praktycznych; potrafi sprawnie porozumiewać się z innymi [1PO_U_1]
K_U02 [4/5] K_U03 [3/5] KN1_U01 [3/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się na tematy dotyczące problemów z obszaru psychologii osobowości z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych; ma pogłębione umiejętności obserwowania i wstępnego rozpoznawania problemów natury psychologicznej oraz racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi analizować podejmowane działania praktyczne [1PO_U_2]
K_U04 [4/5] K_U07 [4/5] K_U08 [3/5]
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej sytuacji sposób postępowania uwzględniając różnice indywidualne oraz potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych wykorzystując wiedzę z zakresu funkcjonowania osobowości człowieka [1PO_U_3]
K_U09 [4/5] K_U10 [5/5] KN1_U06 [3/5]
zna terminologię używaną w psychologii, zwłaszcza w psychologii osobowości oraz potrafi wskazać jej zastosowanie w pedagogice; ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu psychologii osobowości oraz powiązaniu tej dziedziny z pedagogiką [1PO_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [5/5]
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii osobowości, obejmującą terminologię, teorię i metodykę; ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów rozwoju osobowości człowieka [1PO_W_2]
K_W05 [5/5] K_W06 [4/5]
ma pogłębioną wiedzę o zależnościach pomiędzy strukturą osobowości a rodzajami więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, jak również posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw kształcenia i wychowania, rozumie istotę normy i patologii, funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, psychologię różnic indywidualnych w zakresie osobowości i stylu poznawczego (B.1.W1) [1PO_W_3]
K_W07 [5/5] K_W11 [4/5] K_W12 [5/5] K_W13 [5/5] KN1_W02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca zaliczeniowa [1PO_w_1]
osoba prowadząca określa obszar tematyczny pracy zaliczeniowej, warunki, formę przygotowania i kryteria oceny w sylabusie
1PO_K_1 1PO_K_2 1PO_U_1 1PO_U_2 1PO_U_3 1PO_W_1 1PO_W_2 1PO_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [1PO_fs_1]
wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych nt. zagadnień z obszaru psychologii osobowości
15
analiza literatury, lektur, praca z tekstem
75 praca zaliczeniowa [1PO_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)