Diagnoza pedagogiczna uczniów i ich środowiska społecznego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Diagnoza pedagogiczna uczniów i ich środowiska społecznego
Kod modułu: W6-PE-WZ-S2-DP
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Sposób realizacji treści ma pomóc studentom w opanowaniu umiejętności tworzenia własnych narzędzi diagnostycznych, krytycznej analizie istniejących narzędzi badawczych wykorzystywanych w diagnostyce pedagogicznej, a także uświadomić konieczność indywidualnego podejścia do uczniów, podopiecznych oraz uwzględnienia specyfiki ich środowiska wychowawczego, środowiska kulturowego w perspektywie określonych zjawisk i problemów występujących w tych środowiskach. Celem zajęć jest przygotowanie do udziału w kształtowaniu rzeczywistości społecznej poprzez samodzielne opracowywanie diagnoz, interpretację ich wyników, analizę błędów diagnostycznych, a także ukazanie diagnozy jako podstawy planowania wsparcia edukacyjnego ucznia oraz organizowanie warunków do kształtowania się u studentów umiejętności niezbędnych do wykorzystywania wiedzy w diagnozowaniu, projektowaniu, organizowaniu działań edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, pomocowych i wspierających wychowanków (w tym doświadczających zmiany kulturowej).
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do zastosowania wiedzy z zakresu diagnozy do analizy zdarzeń pedagogicznych (B.1.K2), do komunikowania się i współpracy z otoczeniem - z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia warsztatu zawodowego (B.2.K4) oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne [DP_K_1]
K_K07 [3/5] KN1_K05 [3/5] KN1_K07 [3/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [DP_U_1]
K_U04 [3/5]
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania diagnostycznego, potrafi dobierać metody, techniki, narzędzia pracy w celu efektywnego wykonania zadań diagnostycznych - zaobserwowania procesów rozwojowych uczniów (B.1.U1), zachowań społecznych (B.1.U2), rozpoznania barier i trudności w procesie uczenia (B.1.U5) oraz potrzeb edukacyjnych uczniów w celu zaprojektowania odpowiedniego wsparcia (B.2.U6) [DP_U_2]
K_U07 [4/5] K_U10 [4/5] KN1_U01 [4/5] KN1_U02 [4/5] KN1_U03 [4/5]
zna i rozumie podejścia, sposoby, modele opracowywania i przeprowadzania działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej w odniesieniu do różnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i z uwzględnieniem zróżnicowanych środowisk wychowawczych, ich specyfiki; rozumie diagnozę deficytów środowiska wychowawczego uczniów i jego potencjałów [DP_W_1]
K_W07 [2/5] K_W09 [2/5] K_W13 [3/5] K_W15 [3/5] KN1_W07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [DP_w_1]
sprawdzenie wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu (wykładów i ćwiczeń) oraz literatury przedmiotu, umiejętność łączenia jej z refleksyjnym myśleniem i wykorzystaniem w praktyce pedagogicznej
DP_U_1 DP_W_1
ocenianie ciągłe [DP_w_2]
analiza literatury obowiązkowej i wybranych tekstów literatury uzupełniającej - prezentacja ich treści połączona z własną refleksją
DP_W_1
praca pisemna [DP_w_3]
opracowanie diagnozy indywidualnego przypadku
DP_K_1 DP_U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [DP_fs_1]
zapoznanie studentów w materiałem dydaktycznym w zakresie kryteriów diagnozowania pedagogicznego jako subdyscypliny pedagogiki; wykład podstawowych teoretycznych zagadnień w formie wykładu konwencjonalnego i konwersacyjnego z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
analiza literatury przedmiotu
25 egzamin [DP_w_1]
ćwiczenia [DP_fs_2]
Ocenianie ciągłe poświęcone jest krytycznej analizie tekstów źródłowych. Metody: pogadanka, dyskusja, burza mózgów;Praca pisemna - indywidualne lub zespołowe opracowanie studium indywidualnego przypadku.
15
Studiowanie wskazanej literatury, samodzielny wybór tekstów i przygotowanie ich do omówienia. Wybór indywidualnego przypadku, planowanie i realizacja działań, analiza zgromadzonego materiału, opis przypadku. Zrozumienie i zapamiętanie treści programowych ćwiczeń
65 ocenianie ciągłe [DP_w_2] praca pisemna [DP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)