Logopedyczno-lingwistyczna analiza przypadków (moduł obowiązkowy) Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S2LO22.2022

Nazwa modułu: Logopedyczno-lingwistyczna analiza przypadków (moduł obowiązkowy)
Kod modułu: W1-LO-S2-LLAP
Kod programu: W1-S2LO22.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z podstawą teoretyczną oceny wymowy osób poddanych diagnozie. Logopedyczna perspektywa pozwala na stwierdzenie poziomu odstępstw od normy badanych realizacji fonemów, a także sprecyzowanie skuteczności prezentowanych działań terapeutycznych. Student zna logopedyczno-lingwistyczne analizy ukazujące procesy i zjawiska, które zarysowują się po opracowaniu wstępnej diagnozy, czyli podczas terapii logopedycznej. Student zdobywa także wiedzę na temat logopedyczno-lingwistycznej analizy stanu badań i refleksji teoretyczno-praktycznej na temat zaburzeń realizacji fonemów w polskich publikacjach logopedycznych, uwzględniając przegląd publikacji obcojęzycznych. Ta wiedza stanowi podstawę dla poznania transformacji stosunku do diagnozy i terapii w przypadku zaburzeń realizacji fonemów, jakie ma miejsce w polskiej logopedii.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma poszerzoną wiedzę na temat oceny logopedyczno-lingwistycznej analizy przypadków. Student zna logopedyczno-lingwistyczne analizy ukazujące wieloaspektowo terapię logopedyczną. Jest w stanie rozwijać tę wiedzę i zastosować podczas projektowania i prowadzenia postępowania logopedycznego oraz badań naukowych w logopedii. [LLAP_1]
LO_2_W01 [5/5] LO_2 _W02 [5/5] KN_W07 [5/5]
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię w zakresie logopedii oraz nauk humanistycznych oraz rozumie ich miejsce w relacji do innych dziedzin wiedzy. [LLAP_2]
LO_2 _W03 [3/5]
Student ma uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach badań nad komunikacją językową, m.in. na temat logopedyczno-lingwistycznej analizy stanu badań i refleksji teoretyczno-praktycznej na temat zaburzeń realizacji fonemów w polskich publikacjach logopedycznych, uwzględniając przegląd publikacji obcojęzycznych. [LLAP_3]
LO_2 _W05 [4/5]
Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji komunikacyjnych działań naprawczych związanych z zaburzeniami mowy. Rozumie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia. [LLAP_4]
LO_2 _W06 [2/5] KN_W12 [2/5]
Student potrafi wyszukiwać potrzebne wiadomości na temat zaburzeń realizacji fonemów w źródłach różnego typu i umie je selekcjonować, a następnie analizować, interpretować, a także formułować na tej podstawie polemiczne sądy. Posiada umiejętności merytorycznego, logicznego i spójnego argumentowania, wykorzystując poznane teorie. Samodzielnie rozwija wiedzę i umiejętności pedagogiczne. [LLAP_5]
LO_2_U01 [4/5] LO_2_U08 [4/5] KN_U18 [4/5]
Student potrafi dokonać logopedyczno-lingwistycznej analizy przypadków. W sposób profesjonalny przeprowadza diagnozę logopedyczną w aspekcie językowym, biologicznym, społecznym i kulturowym. Dysponuje umiejętnościami, które pozwalają na szczegółową ocenę kompetencji językowych i komunikacyjnych pacjenta. Prawidłowo interpretuje zjawiska natury komunikacyjnej, umiejętnie planując postępowanie logopedyczne i wdrażając interwencję logopedyczną adekwatną do wyniku diagnozy. Rozpoznając potrzeby i możliwości uczniów, projektuje i prowadzi działania wspierające ich rozwój. [LLAP_6]
LO_2_U02 [4/5] LO_2_U03 [4/5] LO_2_U04 [4/5] KN_U03 [4/5]
Student potrafi rozwiązywać złożone problemy logopedyczne, pogłębiając umiejętności w zakresie syntezy różnych poglądów. Ma świadomość zróżnicowania języka oraz stylów funkcjonalnych. Poprawnie posługuje się językiem polskim. Umie rozwijać swoje umiejętności badawcze w zakresie nauk humanistycznych i medycznych, zwłaszcza w odniesieniu do logopedyczno-lingwistycznej analizy studiów. [LLAP_7]
LO_2_U05 [3/5] LO_2_U06 [3/5] LO_2_U07 [3/5] KN_U15 [3/5]
Student potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści związane z potrzebami konkretnej osoby z zaburzeniami mowy. Rozumie znaczenie języka i komunikacji w opisywaniu i rozwiązywaniu problemów analizowanych przypadków. Ma poczucie odpowiedzialności za swoje przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, działania oraz ich skutki. Jest gotów do posługiwania się zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej. [LLAP_8]
LO_2_K02 [2/5] LO_2_K05 [2/5] KN_K01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
ocena ciągła [LLAP_fs_1]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
LLAP_1 LLAP_2 LLAP_3 LLAP_4 LLAP_5 LLAP_6 LLAP_7 LLAP_8
sprawdzian [LLAP_w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
LLAP_1 LLAP_2 LLAP_3 LLAP_4 LLAP_5 LLAP_6 LLAP_7 LLAP_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [LLAP_fs_2]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego
30
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
60 ocena ciągła [LLAP_fs_1] sprawdzian [LLAP_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)