Logopedyczno-lingwistyczna analiza przypadków (moduł obowiązkowy)
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S2LO22.2022

Nazwa modułu: | Logopedyczno-lingwistyczna analiza przypadków (moduł obowiązkowy) |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S2-LLAP |
Kod programu: | W1-S2LO22.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z podstawą teoretyczną oceny wymowy osób poddanych diagnozie. Logopedyczna perspektywa pozwala na stwierdzenie poziomu odstępstw od normy badanych realizacji fonemów, a także sprecyzowanie skuteczności prezentowanych działań terapeutycznych. Student zna logopedyczno-lingwistyczne analizy ukazujące procesy i zjawiska, które zarysowują się po opracowaniu wstępnej diagnozy, czyli podczas terapii logopedycznej. Student zdobywa także wiedzę na temat logopedyczno-lingwistycznej analizy stanu badań i refleksji teoretyczno-praktycznej na temat zaburzeń realizacji fonemów w polskich publikacjach logopedycznych, uwzględniając przegląd publikacji obcojęzycznych. Ta wiedza stanowi podstawę dla poznania transformacji stosunku do diagnozy i terapii w przypadku zaburzeń realizacji fonemów, jakie ma miejsce w polskiej logopedii. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma poszerzoną wiedzę na temat oceny logopedyczno-lingwistycznej analizy przypadków. Student zna logopedyczno-lingwistyczne analizy ukazujące wieloaspektowo terapię logopedyczną. Jest w stanie rozwijać tę wiedzę i zastosować podczas projektowania i prowadzenia postępowania logopedycznego oraz badań naukowych w logopedii. [LLAP_1] |
LO_2_W01 [5/5] |
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię w zakresie logopedii oraz nauk humanistycznych oraz rozumie ich miejsce w relacji do innych dziedzin wiedzy. [LLAP_2] |
LO_2 _W03 [3/5] |
Student ma uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach badań nad komunikacją językową, m.in. na temat logopedyczno-lingwistycznej analizy stanu badań i refleksji teoretyczno-praktycznej na temat zaburzeń realizacji fonemów w polskich publikacjach logopedycznych, uwzględniając przegląd publikacji obcojęzycznych. [LLAP_3] |
LO_2 _W05 [4/5] |
Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji komunikacyjnych działań naprawczych związanych z zaburzeniami mowy. Rozumie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia. [LLAP_4] |
LO_2 _W06 [2/5] |
Student potrafi wyszukiwać potrzebne wiadomości na temat zaburzeń realizacji fonemów w źródłach różnego typu i umie je selekcjonować, a następnie analizować, interpretować, a także formułować na tej podstawie polemiczne sądy. Posiada umiejętności merytorycznego, logicznego i spójnego argumentowania, wykorzystując poznane teorie. Samodzielnie rozwija wiedzę i umiejętności pedagogiczne. [LLAP_5] |
LO_2_U01 [4/5] |
Student potrafi dokonać logopedyczno-lingwistycznej analizy przypadków. W sposób profesjonalny przeprowadza diagnozę logopedyczną w aspekcie językowym, biologicznym, społecznym i kulturowym. Dysponuje umiejętnościami, które pozwalają na szczegółową ocenę kompetencji językowych i komunikacyjnych pacjenta. Prawidłowo interpretuje zjawiska natury komunikacyjnej, umiejętnie planując postępowanie logopedyczne i wdrażając interwencję logopedyczną adekwatną do wyniku diagnozy. Rozpoznając potrzeby i możliwości uczniów, projektuje i prowadzi działania wspierające ich rozwój. [LLAP_6] |
LO_2_U02 [4/5] |
Student potrafi rozwiązywać złożone problemy logopedyczne, pogłębiając umiejętności w zakresie syntezy różnych poglądów. Ma świadomość zróżnicowania języka oraz stylów funkcjonalnych. Poprawnie posługuje się językiem polskim. Umie rozwijać swoje umiejętności badawcze w zakresie nauk humanistycznych i medycznych, zwłaszcza w odniesieniu do logopedyczno-lingwistycznej analizy studiów. [LLAP_7] |
LO_2_U05 [3/5] |
Student potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści związane z potrzebami konkretnej osoby z zaburzeniami mowy. Rozumie znaczenie języka i komunikacji w opisywaniu i rozwiązywaniu problemów analizowanych przypadków. Ma poczucie odpowiedzialności za swoje przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, działania oraz ich skutki. Jest gotów do posługiwania się zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej. [LLAP_8] |
LO_2_K02 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
ocena ciągła [LLAP_fs_1] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
LLAP_1 |
sprawdzian [LLAP_w_1] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
LLAP_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [LLAP_fs_2] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
30 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
60 |
ocena ciągła [LLAP_fs_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |