Metody wspierające w zaburzeniach płynności mówienia (moduł fakultatywny)
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S2LO22.2022

Nazwa modułu: | Metody wspierające w zaburzeniach płynności mówienia (moduł fakultatywny) |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S2-MWZPM |
Kod programu: | W1-S2LO22.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem modułu jest pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta w zakresie wykorzystania metod wspomagających interwencję logopedyczną w zaburzeniach płynności mowy. Student wie, na czym polega interwencja profilaktyczna, diagnostyczna i terapeutyczna w zaburzeniach płynności mowy, zna negatywne konsekwencje jąkania, giełkotu oraz psychogennych lub neurogennych zaburzeń płynności mowy, a także ich wpływ na jakość życia osób doświadczających tych zaburzeń. Student zna uwarunkowania skuteczności procesu interwencji balbutogopedycznej i rozumie znaczenie stosowania metod wspierających w zaburzeniach płynności mowy – zwłaszcza związanych z poradnictwem logopedycznym opartym na wykorzystaniu wybranych podejść psychoterapeutycznych. Student rozumie potrzebę wdrażania w praktyce kompleksowej interwencji logopedycznej, z uwzględnieniem metod wspierających. Student pogłębi swoje umiejętności i kompetencje logopedyczne związane ze stosowaniem elementów psychologicznych i pedagogicznych oraz wybranych podejść psychoterapeutycznych w postępowaniu balbutologopedycznym. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i odpowiednio stosuje podstawową terminologię z zakresu metodyki postępowania balbutologopedycznego oraz metod wspierających skuteczność postępowania logopedycznego w zaburzeniach płynności mowy. Ma wiedzę na temat procesu komunikacji interpersonalnej, rozumie uwarunkowania skuteczności w procesie komunikacji międzyludzkiej. [MWZPM_1] |
LO_2_W01 [5/5] |
Student ma wiedzę na temat wybranych metod wspierania interwencji terapeutycznej w balbutologopedii, w tym wybranych podejść pedagogicznych, psychologicznych i psychoterapeutycznych; możliwości ich zastosowania w interwencji logopedycznej w przypadku klientów z zaburzeniami płynności mowy. Student ma wiedzę i kompetencje w zakresie podstawowych umiejętności terapeutycznych (z obszaru dialogu motywującego, treningu interpersonalnego oraz terapii narracyjnej) i właściwego ich doboru w celu rozwijania wybranych umiejętności psychospołecznych, w celu zwiększenia swojej skuteczności podczas interwencji logopedycznej w zaburzeniach płynności mowy. [MWZPM_2] |
LO_2 _W03 [4/5] |
Student rozwija swoje umiejętność w zakresie praktyki ukierunkowanej na potrzeby klienta/pacjenta, tzn. rozpoznawania przypadków zaburzeń płynności mowy kwalifikujących się do zastosowania odziaływań wykorzystujących elementy podejść pedagogicznych i psychoterapeutycznych. [MWZPM_3] |
LO_2_U05 [4/5] |
Student zna i umie adekwatnie do sytuacji zastosować metody wspierające postępowanie logopedyczne w zaburzeniach płynności mowy (np. technikę rozwiązywania problemów, dialog motywacyjny oraz inne techniki pozwalające na budowanie i utrzymanie skutecznej relacji z klientem/pacjentem w procesie terapeutycznym). [MWZPM_4] |
LO_2_U06 [2/5] |
Student ma pogłębioną świadomość własnego funkcjonowania psychoemocjonalnego i interpersonalnego oraz na temat swojego stylu komunikowania się w relacji terapeutycznej, zna swoje mocne strony i cechy, które chciałby rozwijać. [MWZPM_5] |
LO_2_K01 [4/5] |
Student rozumie potrzebę samodoskonalenia przez całe życie; wykazuje gotowość i motywację, by samodzielnie i krytycznie poszerzać swoją wiedzę, kompetencje i umiejętności, także w ujęciu interdyscyplinarnym – w odniesieniu do podejść wywodzących się z pedagogiki, psychologii i psychoterapii wykorzystywanych we współczesnej balbutologoedii. [MWZPM_6] |
LO_2_K06 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
ocena ciągła [MWZPM_fs_1] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
MWZPM_1 |
sprawdzian [MWZPM_w_1] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
MWZPM_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [MWZPM _fs_2] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
30 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
30 |
ocena ciągła [MWZPM_fs_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |