Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji
Kod modułu: ER10
Kod programu: W3-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Student zapoznaje się z problematyką wchodzącą w zakres współczesnych tendencji w profilaktyce i resocjalizacji tj. danych dot. rozmiarów i struktury przestępczości nieletnich w Polsce, strategii rozwiązywania problemów społecznych, modeli zapobiegania przestępczości, reakcji sądowych wobec nieletnich, wybranych form pomocy (wsparcia) udzielanego jednostkom zdemoralizowanym, zagrożonym niedostosowaniem oraz ich rodzinom (pochodzenia i/lub własnych) w środowisku otwartym i zamkniętym.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna podstawową terminologię związaną z ww. przedmiotem (m.in. dewiacja, profilaktyka, kontrola społeczna, resocjalizacja i in.), rozumie jej źródła i zastosowanie w obrębie szeroko pojętej resocjalizacji. E.2R.W1. oraz E.2R.W2. [R_ WT _1]
K_W02 [1/5] K_W05 [1/5]
Ma wiedzę odnośnie funkcjonowania środowiska rodzinnego (rodzin generacyjnych) nieletnich wychowanków placówek resocjalizacyjnych i występujących w nich czynników chroniących i ryzyka. [R_ WT _2]
K_W08 [1/5]
Ma wiedzę odnośnie istniejących form wsparcia w środowisku otwartym, półotwartym i zamkniętym - wybranych instytucji (organizacji) profilaktyczno-wychowawczych, resocjalizacyjno-poprawczych, penitencjarnych i pomocowych na rzecz nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw oraz osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Zna ich rodzaje (typy) specyfikę ich funkcjonowania. Zgodnie z istniejącymi aktami prawnymi potrafi wymienić funkcjonujące instytucjonalne formy wychowania i resocjalizacji dzieci i młodzieży. E.2R.W1. oraz E.2R.W2. [R_ WT _3]
K_W09 [1/5]
Student potrafi wykorzystywać zdobytą w ramach zajęć wiedzę teoretyczną z zakresu współczesnych tendencji w profilaktyce i resocjalizacji, co ma swe odzwierciedlenie w znajomości: danych dot. rozmiarów i struktury przestępczości w Polsce, strategii rozwiązywania problemów społecznych, modeli zapobiegania przestępczości, wybranych form pomocy (wsparcia) udzielanego w środowisku otwartym i zamkniętym jednostkom zdemoralizowanym, zagrożonym niedostosowaniem oraz ich rodzinom pochodzenia i/lub własnym. E.2R.U1. E.2R.U12 [R_ WT _4]
K_U02 [2/5] K_U06 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [R_ WT _w_1]
Egzamin w formie pisemnej
R_ WT _1 R_ WT _2 R_ WT _3
Publiczna prezentacja tematu. [R_ WT _w_2]
Udział w pracy grupowej i prezentacji tematu przez mniejsze 2-4 osobowe grupy studentów. Do zaproponowanych przez prowadzącego przedmiot (ćwiczenia) tematów, studenci zgłaszają się indywidualnie. Student czyta zadane (wskazane) przez prowadzącego lektury i bierze udział w problemowej dyskusji grupowej.
R_ WT _1 R_ WT _2 R_ WT _3 R_ WT _4
Aktywność własna /aktywny udział w zajęciach. [R_ WT _w_3]
Czytanie lektur wyznaczonych do każdego tematu i branie aktywnego udziału w dyskusji na zajęciach – ocena wypowiedzi ustnej.
R_ WT _1 R_ WT _2 R_ WT _3 R_ WT _4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [R_ WT _fns_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
20
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.
40 Egzamin [R_ WT _w_1]
ćwiczenia [R_ WT _fns_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy
10
Przygotowanie pracy zaliczeniowej
50 Publiczna prezentacja tematu. [R_ WT _w_2] Aktywność własna /aktywny udział w zajęciach. [R_ WT _w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)