Metodologia badań społecznych 1 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Metodologia badań społecznych 1
Kod modułu: G14
Kod programu: W3-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Realizacja przedmiotu Metodologia badań społecznych jest związana z szeroką analizą przemian metodologii nauk społecznych i pedagogicznych. W trakcie procesu kształcenia student powinien nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu opracowania procedury postępowania badawczego, formułowania problemów badawczych i hipotez, doboru i operacjonalizacji zmiennych, stosowania podejścia ilościowego w poczynaniach badawczych, samodzielnego konstruowania narzędzi badawczych – w stopniu podstawowym. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i pedagogiki specjalnej umożliwiająca określenie przedmiotu i celu badań a także dobranie problematyki badawczej adekwatnej do kierunku studiów.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych,w tym koncepcje wiedzy, pojęcia nauki i statusu wiedzy naukowej; społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych; nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań naukowych oraz znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych [PS​_G​_MBS1​_1]
K_W03 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane), zasady opracowania projektu badawczego, etapy badań naukowych, kryteria wyboru strategii badawczej, w tym cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizację, operacjonalizację zmiennych; strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego; rodzaje i typy badań naukowych, w tym opisowe, diagnostyczne, wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne, quasi- -eksperymentalne i sondażowe [PS​_G​_MBS1​_2]
K_W06 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego zastosowania; sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych, w tym analizę i diagnozę sytuacji, analizę problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluację osiągnięć; krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych [PS​_G​_MBS1​_3]
K_W06 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi przygotować projekt badawczy z zastosowaniem różnych strategii badań, w tym ilościowych, jakościowych lub mieszanych [PS​_G​_MBS1​_4]
K_U03 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi opracować scenariusze badawcze i dyspozycje do badań jakościowych oraz narzędzia do badań ilościowych; dobrać metody, techniki i narzędzia do celu badań ilościowych [PS​_G​_MBS1​_5]
K_U03 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przestrzegania etyki badań naukowych [PS​_G​_MBS1​_6]
K_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie pisemne [PS​_G​_MBS1​ _w​_1]
Test sprawdzający stopień znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
PS​_G​_MBS1​_2
Projekt [PS​_G​_MBS1​ _w​_2]
Sprawdzenie umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia pracy badawczej mającej na celu rozwiązanie problemu badawczego
PS​_G​_MBS1​_1 PS​_G​_MBS1​_3 PS​_G​_MBS1​_4 PS​_G​_MBS1​_6
Prezentacja [PS​_G​_MBS1​ _w​_3]
Sprawdzenie umiejętności przedstawienia wyników badań własnych oraz ich interpretacji oraz formułowania wniosków dla teorii i praktyki edukacyjne
PS​_G​_MBS1​_5 PS​_G​_MBS1​_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS​_G​_MBS1​ _fns​_1]
Wykład z wykorzystaniem metody podającej z zastosowaniem środków audiowizualnych
10
Analiza literatury dotyczącej problematyki przedmiotu;
20 Zaliczenie pisemne [PS​_G​_MBS1​ _w​_1]
ćwiczenia [PS​_G​_MBS1​ _fns​_2]
Analiza metod, technik i narzędzi badawczych wykorzystywanych w naukach społecznych; metoda projektów – zaplanowanie i przeprowadzenie pracy badawczej na wybrany lub sformułowany przez siebie temat oraz opracowanie uzyskanych wyników badań – praca grupowa; prezentacja własnej pracy badawczej - praca grupowa
10
Lektura literatury obowiązkowej i uzupełniającej; opracowanie ostatecznej formy narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań oraz opracowanie wyników badań;przygotowanie prezentacji ukazujących temat, metodologię oraz rezultaty przeprowadzonych badań własnych wraz z wnioskami końcowym. Przygotowywanie się do ćwiczeń, zapoznawanie się z literaturą przedmiotu.
50 Projekt [PS​_G​_MBS1​ _w​_2] Prezentacja [PS​_G​_MBS1​ _w​_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)