Mediacje Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Mediacje
Kod modułu: ER9
Kod programu: W3-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Komunikacja jako podstawa udanych mediacji. Konflikt i działanie w sytuacji konfliktu. Teoretyczne założenia sprawiedliwości naprawczej i mediacji. Modele sprawiedliwości naprawczej. Definicja, rodzaje, funkcje (zadania), cele mediacji. Podstawy prawne procesu mediacji w postępowaniu w sprawach nieletnich. Zasady zgodnie, z którymi prowadzona jest mediacja. Etapy postępowania mediacyjnego. Czynniki wykluczające procedurę mediacyjną. Mediatorzy w sprawach karnych i nieletnich.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma wiedzę odnośnie: komunikacji jako podstawie udanych mediacji, prawidłowości dotyczących rozwiązywania konfliktów, wpływie konfliktu na komunikację społeczną w organizacji (grupie), istoty, przyczyn i rodzajach konfliktów, modeli wymiaru sprawiedliwości (retrybutywnego, resocjalizacyjnego, naprawczego), a zwłaszcza wzajemnej relacji modelu karnego z kompensacyjnym jako alternatywnego podejścia wobec sprawców przestępstw. Student posiada wiedzę odnośnie możliwości wykorzystywania (stosowania) mediacji w rozwiązywaniu sporów między uczestnikami różnych grup społecznych np. w konfliktach szkolnych. E.2R.W2. [R_M_1]
K_W08 [1/5]
Student posiada wiedzę odnośnie możliwości popularyzacji i wykorzystywania mediacji (zastępowania nią tradycyjnych metod rozwiązywania sporów) w instytucjach a zarazem środowiskach wychowawczych takich jak: rodzina, szkoła, miejsce pracy, etc. E.1R.W4. [R_M_2]
K_W10 [1/5]
Student potrafi wykorzystywać zdobytą w ramach zajęć wiedzę odnośnie mediacji jako metody rozwiązywania sporów (konfliktów) między pojedynczymi jednostkami lub grupami osób i jej idee popularyzować - przenosić i wdrażać - celem rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych co ma swe odzwierciedlenie w znajomości: funkcji (zadań), celów mediacji, zasad i etapów postępowania mediacyjnego, zalet i wad praktyki mediacji oraz czynników wykluczających procedurę mediacyjną. E.2R.U1 [R_M_3]
K_U08 [1/5]
Student ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań alternatywnych w tym mediacji mających na celu skuteczne przeciwdziałanie zjawiskom społecznie negatywnym, w tym też proponowanie własnych pomysłów (rozwiązań) opartych chociażby na głównych założeniach mediacji (negocjacji). E.2R.K2 [R_M_4]
K_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [R_M_w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
R_M_1 R_M_2 R_M_3 R_M_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [R_M_fns_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
10
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.
80 Egzamin [R_M_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)