Pedagogika szkolna
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N2PE19.2022

Nazwa modułu: | Pedagogika szkolna |
---|---|
Kod modułu: | P10 |
Kod programu: | W3-N2PE19.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Opis: | Student zyskuje rozszerzoną wiedzę nt. uwarunkowań edukacji -procesu, systemu- jej związków z kulturą, ideologią, ekonomią, rozumie zmiany i wyzwania edukacyjne XXI wieku; pozyskuje zasób wiadomości o wybranych aspektach funkcjonowania szkoły jako instytucji oraz zadaniach związanych ze świadczeniem pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Student doskonali umiejętności rozpoznawania stylów funkcjonowania uczestników procesu edukacyjnego, a także identyfikowania indywidualnych potrzeb, możliwości ucznia oraz projektowania działań wspierających. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie uwarunkowania edukacji, miejsca powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii, zagadnienie ekonomii w kontekście edukacji, zmiany i wyzwania edukacyjne XXI wieku (B.2.W3. ze standardu); zagadnienia związane ze szkołą jako instytucją wychowawczą: środowisko społeczne klasy i szkoły, autokratyzm i demokrację w szkole, ukryty program szkoły, postawy nauczycieli i uczniów (B.2.W7. ze standardu); zagadnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia (B.2.W9.ze standardu); [Pe_Psz _1] |
K_W02 [1/5] |
Student potrafi rozpoznawać i identyfikować style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych; (B.2.U2. ze standardu); zaprojektować podstawowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne (B.2.U3. ze standardu); [Pe_Psz _2] |
K_U07 [1/5] |
Student jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy; (B.2.K1. ze standardu) [Pe_Psz _3] |
K_K01 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [Pe_Psz _w_1] | Egzamin pisemny w postaci testu wyboru. |
Pe_Psz _1 |
Projekt indywidualny – praca pisemna [Pe_Psz _w_2] | Projekt indywidualny –analiza SWOT dot. Współczesnej polskiej szkoły. Bazując na źródłach naukowych, aktach prawa oświatowego, doniesieniach medialnych, własnych przemyśleniach, spostrzeżeniach, itd. studenci przygotują analizę, która będzie zawierała ocenę funkcjonowania (organizacja systemu, zadania szkoły i jej pracowników, podstawa programowa i jej realizacja, warunki pracy i nauki, itp.) rodzimej placówki edukacyjnej. Opracowanie powinno składać się z uzupełnionej tabeli zawierającej treści wskazujące na: mocne strony (Strengths), słabe strony (Weaknesses), szanse (Opportunities), zagrożenia (Threats). Dopełniająco wskazane powinny zostać wnioski z dokonanej analizy zależności, a także bibliografia. |
Pe_Psz _1 |
Projekt zespołowy– praca pisemna [Pe_Psz _w_3] | Projekt zespołowy- studenci dobierają się w grupy 2-3 osobowe, w których przygotowują pracę złożoną z: analizy WOPFU- identyfikacja indywidualnych potrzeb, możliwości ucznia, czynników środowiskowych (w oparciu o przekazany zestaw dokumentów dot. ucznia) oraz scenariuszy zajęć wspierających dziecko w wybranych sferach jego funkcjonowania. Praca składana w wersji elektronicznej (pdf) z bibliografią. |
Pe_Psz _1 |
Ocena aktywności w proponowanych aktywizujących formach zajęciach [Pe_Psz _w_4] | Student opracowuje samodzielnie zadane treści korzystając z zalecanej literatury, a następnie podejmuje się merytorycznego udziału zadaniach problemowych (aktywizujące formy zajęć). Zaznaczanie aktywności studenta następuje na liście obecności |
Pe_Psz _1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [Pe_Psz _fns_1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
10 | Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą. |
50 |
Egzamin [Pe_Psz _w_1] |
ćwiczenia [Pe_Psz _fns_2] | Metody aktywizujące- metoda projektu, SWOT, dyskusja; metoda problemowa; metoda podająca – praca z tekstem; metoda uczenia się we współpracy |
10 | Przygotowanie prac projektowych oraz zapoznanie się z literaturą niezbędną do merytorycznego udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
110 |
Projekt indywidualny – praca pisemna [Pe_Psz _w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |