Pedagogika penitencjarna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Pedagogika penitencjarna
Kod modułu: ER6
Kod programu: W3-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Student zyskuje rozszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania zakładów karnych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki organizacyjnej tychże placówek, metod i form pracy, zjawiska podkultury więziennej oraz zjawisk zachodzących w ich obrębie. Student pozyskuje umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia o współczesnych metodach i formach resocjalizacji penitencjarnej.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne; resocjalizację-readaptację-reintegrację, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady odziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej, formy pracy, skutki psychospołeczne izolacji więziennej, typy placówek, zjawisko podkultury więziennej (E.1R.W1 ze standardu). [R_ PP_1]
K_W07 [1/5] K_W12 [1/5]
Student zna i rozumie rolę i zadania pedagoga resocjalizacyjnego, funkcje wychowawcze placówek resocjalizacyjnych, specyfikę procesu nauczania i pracy w instytucjach karnych. Student posiada wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji penitencjarnych (E.1R.W4 ze standardu). [R_ PP_2]
K_W07 [1/5]
Student potrafi analizować prawno-społeczne uwarunkowania procesu resocjalizacji penitencjarnej w pracy wychowawcy; prezentować instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym i zamkniętym oraz główne organizacje pozarządowe uczestniczące w procesie resocjalizacji; wykorzystywać podstawy kryminologii z elementami wiktymologii; realizować poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne (E.1R.U5 ze standardu). [R_ PP_3]
K_U06 [1/5] K_U14 [1/5] K_U15 [1/5]
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (E.1R.K2 ze standardu) [R_ PP_4]
K_K01 [1/5] K_K03 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [R_PP_w_1]
Egzamin ustny w postaci krótkich pytań obejmujący tematykę wykładów.
R_ PP_1
Praca zaliczeniowa w postaci prezentacji multimedialnej [R_PP_w_2]
Student przygotowuje prezentację multimedialną na jeden wybrany temat. Prezentacja multimedialna omawiana jest na forum grupy oraz podlega ocenie zaliczeniowej. Student zobowiązany jest do wszechstronnego zaprezentowania omawianego zagadnienia wykorzystując do tego literaturę polską, zagraniczną oraz artykuły naukowe. Student podczas prezentacji tematu powinien odnieść się do prezentacji filmów, zdjęć, gier angażujących grupę, zadawanie pytań oraz innych wybranych przez siebie multimedialnych załączników. Każdą prezentację powinna kończyć dyskusja z grupą.
R_ PP_1 R_ PP_2 R_ PP_3 R_ PP_4
Ocena aktywności w dyskusji na zajęciach [R_PP_w_3]
Osoby prowadzące prezentację multimedialną angażują grupę w ćwiczenia oraz dyskusję na wybrany temat związany z przedstawianą prezentacją. Na każdych Zaznaczanie aktywności studenta następuje na liście obecności. Studenci oceniani będą za twórczy wkład w dyskusję nad przedstawionymi propozycjami przez poszczególną grupę studentów.
R_ PP_1 R_ PP_2 R_ PP_3 R_ PP_4
Projekt Design Thinking [R_PP_w_4]
Student zobowiązany jest do wszechstronnego zaprezentowania wybranego aspektu związanego z placówką resocjalizacyjną utrzymując etapy tworzenia projektu. Projekt może dotyczyć wybranej placówki resocjalizacyjnej oraz rozwiązań w jej obrębie lub dotyczyć innowacyjnego rozwiązania dotąd niestosowanego w zakresie wychowania, terapii i opieki osób niedostosowanych społecznie.
R_ PP_1 R_ PP_2 R_ PP_3 R_ PP_4
Praca pisemna [R_PP_w_5]
Student przygotowuje krótką pracę pisemną na podany przez prowadzącego temat dotyczący tematyki wychowania resocjalizującego w zakładach karnych. Praca stanowi indywidualną analizę oraz ocenę krytyczną studenta.
R_ PP_1 R_ PP_2 R_ PP_3 R_ PP_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [R_PP _fns_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
10
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.
50 Egzamin [R_PP_w_1]
ćwiczenia [R_PP _fns_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy
10
Przygotowanie prac zaliczeniowch
50 Praca zaliczeniowa w postaci prezentacji multimedialnej [R_PP_w_2] Ocena aktywności w dyskusji na zajęciach [R_PP_w_3] Projekt Design Thinking [R_PP_w_4] Praca pisemna [R_PP_w_5]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)