Teoretyczne podstawy resocjalizacji Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Teoretyczne podstawy resocjalizacji
Kod modułu: ER4
Kod programu: W3-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Student zyskuje rozszerzoną wiedzę na temat teoretycznych podstaw rozumienia procesu resocjalizacji osób naruszających normy społecznoprawne w oparciu o pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki oraz nauk pokrewnych. Student pozyskuje pogłębione umiejętności rozumienia i analizowania różnych stanowisk teoretycznych odnoszących się do etiologii zachowań przestępczych, agresywnych, zaburzeń w zachowaniu oraz metod, form i nurtów współczesnego myślenia o resocjalizacji.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie definicje, typologie, pojęcia oraz zakresy znaczeniowe podstawowych pojęć z zakresu resocjalizacji oraz dziedzin pokrewnych, podstawy procesu resocjalizacji w teoriach psychologicznych, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, teoretyczne podstawy rozumienia procesu resocjalizacji ze szczególnym uwzględnieniem sposobów ujmowania resocjalizacji, metod oraz zasad wychowania resocjalizującego, współczesnych nurtów w resocjalizacji, prawnych podstaw resocjalizacji, teorii przestępczości, teorii agresji (E.1R.W1 ze standardu). [T_ PR _1]
K_W02 [3/5] K_W04 [1/5] K_W07 [3/5]
Student zna i rozumie koncepcje, teorie zachowań przestępczych i agresywnych, etiologię oraz ich skutki (E.1R.W3 ze standardu). [T_ PR _2]
K_W02 [3/5]
Student potrafi analizować proces niedostosowania społecznego w teorii i praktyce, określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne, analizować koncepcje, teorie, definicje; charakteryzować pojęcia resocjalizacji, stosować definicje, pojęcia i zakresy; analizować i wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, metody oraz zasady procesu resocjalizacji, rozumie prawne podstawy resocjalizacji; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej (E.1R.U1 ze standardu). [T_ PR _3]
K_U06 [1/5] K_U15 [1/5]
Student jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym (E.1R.K1. ze standardu). [T_ PR _4]
K_K03 [1/5] K_ KS_OOD9 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [T_PR_w_1]
Egzamin ustny w postaci krótkich pytań obejmujących tematykę wykładów.
T_ PR _1
Praca zaliczeniowa w postaci prezentacji multimedialnej [T_PR_w_2]
Student przygotowuje prezentację multimedialną na jeden wybrany temat dotyczący m.in. twórców pedagogiki resocjalizacyjnej i ich dorobku, charakterystykę wybranych placówek i systemów resocjalizacyjnych oraz zjawisk patologicznych. Prezentacja multimedialna omawiana jest na forum grupy oraz podlega ocenie zaliczeniowej. Student zobowiązany jest do wszechstronnego zaprezentowania omawianego zagadnienia wykorzystując do tego literaturę polską, zagraniczną oraz artykuły naukowe. Student podczas prezentacji tematu powinien odnieść się do prezentacji filmów, zdjęć, gier angażujących grupę, zadawanie pytań oraz innych wybranych przez siebie multimedialnych załączników. Każdą prezentację powinna kończyć dyskusja z grupą.
T_ PR _1 T_ PR _2 T_ PR _3 T_ PR _4
Ocena aktywności w dyskusji na zajęciach [T_PR_w_3]
Osoby prowadzące prezentację multimedialną angażują grupę w ćwiczenia oraz dyskusję na wybrany temat związany z przedstawianą prezentacją. Zaznaczanie aktywności studenta następuje na liście obecności.
T_ PR _1 T_ PR _2 T_ PR _3 T_ PR _4
Projekt Design Thinking [T_PR_w_4]
Student zobowiązany jest do wszechstronnego zaprezentowania wybranego aspektu związanego z placówką resocjalizacyjną utrzymując etapy tworzenia projektu. Projekt może dotyczyć wybranej placówki resocjalizacyjnej oraz rozwiązań w jej obrębie lub dotyczyć innowacyjnego rozwiązania dotąd niestosowanego w zakresie wychowania, terapii i opieki osób niedostosowanych społecznie.
T_ PR _1 T_ PR _2 T_ PR _3 T_ PR _4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [T_PR _fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.
45 Egzamin [T_PR_w_1]
ćwiczenia [T_PR _fs_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy
15
Przygotowanie prac zaliczeniowch
45 Praca zaliczeniowa w postaci prezentacji multimedialnej [T_PR_w_2] Ocena aktywności w dyskusji na zajęciach [T_PR_w_3] Projekt Design Thinking [T_PR_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)