Metodologia badań społecznych 2 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W3-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Metodologia badań społecznych 2
Kod modułu: G15
Kod programu: W3-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Realizacja przedmiotu "Metodologia badań w naukach społecznych" jest związana z szeroką analizą przemian metodologii nauk społecznych i pedagogicznych. W trakcie procesu kształcenia student powinien nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu opracowania procedury postępowania badawczego, formułowania problemów badawczych i hipotez, doboru i operacjonalizacji zmiennych, stosowania podejścia ilościowego w poczynaniach badawczych, samodzielnego konstruowania narzędzi badawczych – w stopniu podstawowym. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i pedagogiki specjalnej umożliwiająca określenie przedmiotu i celu badań a także dobranie problematyki badawczej adekwatnej do kierunku studiów.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawowe zasady przeprowadzania badań naukowych, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego, problematykę zaangażowania uczestników badań; społeczno-polityczny kontekst badań społecznych; zagadnienie prezentacji wyników badań w przestrzeni publicznej; pojęcie plagiatu w pracy badawczej [PS​_G​_MBS2​_1]
K_W03 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie różne kryteria jakości badań naukowych, a także zagadnienia: reprezentatywności, trafności, rzetelności, wiarygodności, transparentności, autentyczności, triangulacji perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródeł danych, możliwości uogólnienia i transferu rezultatów badawczych [PS​_G​_MBS2​_2]
K_W06 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagadnienia związane z badaniami ewaluacyjnymi, panelowymi, socjometrycznymi, porównawczymi, terenowymi, etnograficznymi, performatywnymi i biograficznymi, pojęcia netografii, krytycznej analizy dyskursu i studium przypadku; metody gromadzenia i analizy danych; rodzaje i sposoby wykorzystania obserwacji; typy wywiadów badawczych; analizę dokumentów, treści, tekstową, konwersacyjną, dyskursu i audiowizualną; narzędzia badawcze; zagadnienia związane z konstruowaniem kwestionariuszy, skal pomiarowych, testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji i narzędzi socjometrycznych [PS​_G​_MBS2​_3]
K_W06 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zastosować wiedzę i umiejętności metodologiczne w projekcie badawczym; wybrać strategię badawczą, sformułować cel i przedmiot badań, opracować metody i techniki badań, sformułować problematykę badań, przygotować narzędzia badawcze, dobrać próbę badawczą, teren i wyznaczyć przebieg badań [PS​_G​_MBS2​_4]
K_U13 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi stosować technikę pracy naukowej [PS​_G​_MBS2​_5]
K_U03 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przestrzegania etyki badań naukowych [PS​_G​_MBS2​_6]
K_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie pisemne [PS​_G​_MBS2​ _w​_1]
Test sprawdzający stopień znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
PS​_G​_MBS2​_2
Kolokwium [PS​_G​_MBS2​ _w​_2]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń
PS​_G​_MBS2​_1 PS​_G​_MBS2​_3 PS​_G​_MBS2​_4 PS​_G​_MBS2​_6
Projekt [PS​_G​_MBS2​ _w​_3]
Sprawdzenie umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia pracy badawczej mającej na celu rozwiązanie problemu badawczego
PS​_G​_MBS2​_1 PS​_G​_MBS2​_3 PS​_G​_MBS2​_4 PS​_G​_MBS2​_6
Prezentacja [PS​_G​_MBS2​ _w​_4]
Sprawdzenie umiejętności przedstawienia wyników badań własnych oraz ich interpretacji oraz formułowania wniosków dla teorii i praktyki edukacyjnej
PS​_G​_MBS2​_5 PS​_G​_MBS2​_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS​_G​_MBS2​ _fs​_1]
Wykład z wykorzystaniem metody podającej z zastosowaniem środków audiowizualnych
15
Analiza literatury dotyczącej problematyki przedmiotu;
45 Zaliczenie pisemne [PS​_G​_MBS2​ _w​_1]
ćwiczenia [PS​_G​_MBS2​ _fs​_2]
Analiza metod, technik i narzędzi badawczych wykorzystywanych w naukach społecznych; metoda projektów – zaplanowanie i przeprowadzenie pracy badawczej na wybrany lub sformułowany przez siebie temat oraz opracowanie uzyskanych wyników badań – praca grupowa; prezentacja własnej pracy badawczej - praca grupowa
30
Lektura literatury obowiązkowej i uzupełniającej; opracowanie ostatecznej formy narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań oraz opracowanie wyników badań; przygotowanie prezentacji ukazujących temat, metodologię oraz rezultaty przeprowadzonych badań własnych wraz z wnioskami końcowym. Przygotowywanie się do ćwiczeń, zapoznanie się z literaturą
30 Kolokwium [PS​_G​_MBS2​ _w​_2] Projekt [PS​_G​_MBS2​ _w​_3] Prezentacja [PS​_G​_MBS2​ _w​_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)