Metodologia badań społecznych 1 Field of study: Pedagogy
Programme code: W3-S2PE19.2022

Module name: Metodologia badań społecznych 1
Module code: G14
Programme code: W3-S2PE19.2022
Semester:
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
Realizacja przedmiotu Metodologia badań społecznych jest związana z szeroką analizą przemian metodologii nauk społecznych i pedagogicznych. W trakcie procesu kształcenia student powinien nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu opracowania procedury postępowania badawczego, formułowania problemów badawczych i hipotez, doboru i operacjonalizacji zmiennych, stosowania podejścia ilościowego w poczynaniach badawczych, samodzielnego konstruowania narzędzi badawczych – w stopniu podstawowym. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień.
Prerequisites:
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i pedagogiki specjalnej umożliwiająca określenie przedmiotu i celu badań a także dobranie problematyki badawczej adekwatnej do kierunku studiów.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych,w tym koncepcje wiedzy, pojęcia nauki i statusu wiedzy naukowej; społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych; nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań naukowych oraz znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych [PS​_G​_MBS1​_1]
K_W03 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane), zasady opracowania projektu badawczego, etapy badań naukowych, kryteria wyboru strategii badawczej, w tym cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizację, operacjonalizację zmiennych; strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego; rodzaje i typy badań naukowych, w tym opisowe, diagnostyczne, wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne, quasi- -eksperymentalne i sondażowe [PS​_G​_MBS1​_2]
K_W06 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego zastosowania; sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych, w tym analizę i diagnozę sytuacji, analizę problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluację osiągnięć; krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych [PS​_G​_MBS1​_3]
K_W06 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi przygotować projekt badawczy z zastosowaniem różnych strategii badań, w tym ilościowych, jakościowych lub mieszanych [PS​_G​_MBS1​_4]
K_U03 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi opracować scenariusze badawcze i dyspozycje do badań jakościowych oraz narzędzia do badań ilościowych; dobrać metody, techniki i narzędzia do celu badań ilościowych [PS​_G​_MBS1​_5]
K_U03 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przestrzegania etyki badań naukowych [PS​_G​_MBS1​_6]
K_K01 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Zaliczenie pisemne [PS​_G​_MBS1​ _w​_1]
Test sprawdzający stopień znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
PS​_G​_MBS1​_2
Projekt [PS​_G​_MBS1​ _w​_2]
Sprawdzenie umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia pracy badawczej mającej na celu rozwiązanie problemu badawczego
PS​_G​_MBS1​_1 PS​_G​_MBS1​_3 PS​_G​_MBS1​_4 PS​_G​_MBS1​_6
Prezentacja [PS​_G​_MBS1​ _w​_3]
Sprawdzenie umiejętności przedstawienia wyników badań własnych oraz ich interpretacji oraz formułowania wniosków dla teorii i praktyki edukacyjne
PS​_G​_MBS1​_5 PS​_G​_MBS1​_6
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [PS​_G​_MBS1​ _fs​_1]
Wykład z wykorzystaniem metody podającej z zastosowaniem środków audiowizualnych
15
Analiza literatury dotyczącej problematyki przedmiotu;
15 Zaliczenie pisemne [PS​_G​_MBS1​ _w​_1]
practical classes [PS​_G​_MBS1​ _fs​_2]
Analiza metod, technik i narzędzi badawczych wykorzystywanych w naukach społecznych; metoda projektów – zaplanowanie i przeprowadzenie pracy badawczej na wybrany lub sformułowany przez siebie temat oraz opracowanie uzyskanych wyników badań – praca grupowa; prezentacja własnej pracy badawczej - praca grupowa
15
Lektura literatury obowiązkowej i uzupełniającej; opracowanie ostatecznej formy narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań oraz opracowanie wyników badań;przygotowanie prezentacji ukazujących temat, metodologię oraz rezultaty przeprowadzonych badań własnych wraz z wnioskami końcowym. Przygotowywanie się do ćwiczeń, zapoznawanie się z literaturą przedmiotu.
45 Projekt [PS​_G​_MBS1​ _w​_2] Prezentacja [PS​_G​_MBS1​ _w​_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)