Metodologia badań społecznych 1
Field of study: Pedagogy
Programme code: W3-S2PE19.2022

Module name: | Metodologia badań społecznych 1 |
---|---|
Module code: | G14 |
Programme code: | W3-S2PE19.2022 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Description: | Realizacja przedmiotu Metodologia badań społecznych jest związana z szeroką analizą przemian metodologii nauk społecznych i
pedagogicznych. W trakcie procesu kształcenia student powinien nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu opracowania procedury
postępowania badawczego, formułowania problemów badawczych i hipotez, doboru i operacjonalizacji zmiennych, stosowania podejścia ilościowego w
poczynaniach badawczych, samodzielnego konstruowania narzędzi badawczych – w stopniu podstawowym. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w
module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie
prezentacji oraz wymaganych zagadnień. |
Prerequisites: | Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i pedagogiki specjalnej umożliwiająca określenie przedmiotu i celu badań a także dobranie problematyki badawczej
adekwatnej do kierunku studiów. |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i
edukacyjnych,w tym koncepcje wiedzy, pojęcia nauki i statusu wiedzy naukowej; społeczno-kulturowe uwarunkowania badań
naukowych; nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie
badań naukowych oraz znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych [PS_G_MBS1_1] |
K_W03 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych
(strategie ilościowe, jakościowe i mieszane), zasady opracowania projektu badawczego,
etapy badań naukowych, kryteria wyboru strategii badawczej, w tym cele badań,
problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizację,
operacjonalizację zmiennych; strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie
przypadku badawczego; rodzaje i typy badań naukowych, w tym opisowe, diagnostyczne,
wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne, quasi-
-eksperymentalne i sondażowe [PS_G_MBS1_2] |
K_W06 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego
zastosowania; sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych, w tym analizę i diagnozę sytuacji, analizę problemów
społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb
i planowanie działań interwencyjnych, ewaluację osiągnięć; krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań
naukowych [PS_G_MBS1_3] |
K_W06 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi przygotować projekt badawczy z zastosowaniem różnych strategii badań, w tym
ilościowych, jakościowych lub mieszanych [PS_G_MBS1_4] |
K_U03 [2/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi opracować scenariusze badawcze i dyspozycje do badań jakościowych oraz
narzędzia do badań ilościowych; dobrać metody, techniki i narzędzia do celu badań ilościowych [PS_G_MBS1_5] |
K_U03 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przestrzegania etyki badań naukowych [PS_G_MBS1_6] |
K_K01 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Zaliczenie pisemne [PS_G_MBS1 _w_1] | Test sprawdzający stopień znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej |
PS_G_MBS1_2 |
Projekt [PS_G_MBS1 _w_2] | Sprawdzenie umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia pracy badawczej mającej na celu
rozwiązanie problemu badawczego |
PS_G_MBS1_1 |
Prezentacja [PS_G_MBS1 _w_3] | Sprawdzenie umiejętności przedstawienia wyników badań własnych oraz ich interpretacji oraz
formułowania wniosków dla teorii i praktyki edukacyjne |
PS_G_MBS1_5 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [PS_G_MBS1 _fs_1] | Wykład z wykorzystaniem metody podającej
z zastosowaniem środków audiowizualnych |
15 | Analiza literatury dotyczącej problematyki
przedmiotu; |
15 |
Zaliczenie pisemne [PS_G_MBS1 _w_1] |
practical classes [PS_G_MBS1 _fs_2] | Analiza metod, technik i narzędzi
badawczych wykorzystywanych w naukach
społecznych; metoda projektów –
zaplanowanie i przeprowadzenie pracy
badawczej na wybrany lub sformułowany
przez siebie temat oraz opracowanie
uzyskanych wyników badań – praca
grupowa; prezentacja własnej pracy
badawczej - praca grupowa |
15 | Lektura literatury obowiązkowej i
uzupełniającej; opracowanie ostatecznej
formy narzędzi badawczych,
przeprowadzenie badań oraz opracowanie
wyników badań;przygotowanie prezentacji
ukazujących temat, metodologię oraz
rezultaty przeprowadzonych badań własnych
wraz z wnioskami końcowym.
Przygotowywanie się do ćwiczeń,
zapoznawanie się z literaturą przedmiotu. |
45 |
Projekt [PS_G_MBS1 _w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |