Profilaktyka społeczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Profilaktyka społeczna
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-6PS
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot profilaktyka społeczna zorientowany jest na kształtowanie kompetencji interdyscyplinarnych z zakresu profilaktyki zagrożeń, ze szczególnym uwzględnieniem jej środowiskowego charakteru. Koncentruje się on na przygotowaniu studentów o specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza do podejmowania integralnych działań wychowawczo-profilaktycznych w placówkach oświatowo-wychowawczych  i w środowisku otwartym. Tematyka podejmująca zagadnienia z zakresu profilaktyki wskazuje na złożone kompetencje studentów, których nabywanie niezbędne jest dla skutecznej realizacji zadań, głównie na szczeblu lokalnym. Zajęcia pozwalają zatem poznać podstawowe zagadnienia teoretyczne (ujęcia definicyjne, sposoby rozumienia oraz formy i poziomy działań profilaktycznych, zaangażowanie sektora publicznego i pozarządowego w aktywność profilaktyczną, działalność fundacji i stowarzyszeń; modele, procedury i fazy konstruowania programów profilaktycznych; wybrane zagrożenia w społeczności lokalnej, …) oraz przygotowują studentów do działań praktyczno wdrożeniowych, umacniając potrzebę i przekonanie o ich sensie. Z uwagi na specyfikę oraz złożoność podejmowanych działań kształtują one również przekonanie o sensie i wartości podejmowanych wyzwań oraz doskonalą niezbędne w pracy pedagogicznej zdolności interpersonalne.
Wymagania wstępne:
Zalecane : realizacje efektów kształcenia modułów: podstawy diagnozy środowiska społecznego i opiekuńczego, terapia pedagogiczna, podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma przekonanie o sensie i wartości działań profilaktycznych oraz aktywnie uczestniczy w ich projektowaniu, rozumiejąc potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji oraz wyznaczając ich kierunki [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K03 [3/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w zespołach i instytucjach realizujących projekty profilaktyczne, a w działaniach tych cechuje go twórcza postawa, wrażliwość i kultura pedagogiczna oraz postawa szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób [_K_2]
K_K04 [3/5] K_K07 [2/5] K_K08 [3/5]
korzystając z różnych źródeł potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, trafnie prezentować swoje myśli i rozwijać umiejętności niezbędne w diagnozowaniu problemów stanowiących przedmiot zainteresowań profilaktyki społecznej oraz tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne wspierające działania profilaktyczne w środowisku społecznym [_U_1]
K_U03 [4/5] K_U04 [3/5] K_U07 [3/5]
potrafi skutecznie rozwiązywać konkretne problemy społeczne, analizować własne działania oraz przewidywać efekty planowanych działań profilaktycznych poprzez włączanie się w istniejące projekty i programy profilaktyczne lub tworzenie autorskich [_U_2]
K_U10 [3/5] K_U12 [3/5] K_U13 [4/5] K_U14 [3/5]
zna podstawową terminologię używaną w profilaktyce społecznej oraz dysponuje elementarną wiedzę dotyczącą fizycznych, psychicznych i społecznych aspektów funkcjonowania człowieka w sytuacjach zagrożenia patologią oraz w kolejnych fazach dysfunkcji; ma elementarną wiedzę na temat organizacji pracy instytucji wspierających osoby chore, uzależnione i wykolejone; zna podstawowe potrzeby i problemy, których niezaspokojenie lub brak rozwiązania prowadzi do zaburzeń i konieczności objęcia działaniami profilaktycznymi; zna kryteria związane z normami rozwojowymi człowieka [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W05 [4/5] K_W07 [4/5] K_W15 [3/5]
ma podstawową wiedzę z zakresu diagnozowania środowiska społecznego w obszarze występujących w nim patologii społecznych oraz przydatności profilaktyki społecznej w minimalizacji zagrożeń dla wychowania [_W_2]
K_W16 [2/5] K_W17 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
pisemny test zaliczeniowy z zakresu podstawowej wiedzy teoretycznej [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów oraz literatury uzupełniającej
_W_1 _W_2
opracowanie programu profilaktycznego oraz wdrażanie wybranych rozwiązań w praktyce [_w_2]
sprawdzanie stopnia wykorzystania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w celu opracowania programów profilaktycznych, stosowania skutecznych i twórczych strategii podczas zespołowego rozwiązywania problemów społecznych oraz wrażliwości i kultury pedagogicznej a także postaw szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
analiza wybranych programów i projektów profilaktycznych [_w_3]
sprawdzenie, czy student potrafi dokonać krytycznej analizy dostępnych programów i projektów profilaktycznych oraz wskazać kierunki ich ewaluacji
_K_1 _U_1 _U_2
dyskusja w oparciu o literaturę przedmiotu oraz stworzone projekty programów profilaktycznych [_w_4]
sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu profilaktyki społecznej; sprawdzenie stopnia wrażliwości i kultury pedagogicznej oraz postaw szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób
_U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład obejmujący prezentację podstawowych zagadnień teoretycznych (z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych); wykład konwersatoryjny
5
lektura tekstów podstawowych i uzupełniających analiza programów profilaktycznych, indywidualnych przypadków oraz dokumentów, ustaw rozporządzeń
23 pisemny test zaliczeniowy z zakresu podstawowej wiedzy teoretycznej [_w_1]
ćwiczenia [_ns_2]
metoda projektów (praktyczne opracowanie programów profilaktycznych z zakresu wybranych problemów społecznych) analiza tekstów oraz dyskusja połączona z omówieniem programów oraz rzeczywistych przypadków wymagających interwencji profilaktycznej wyselekcjonowanych w środowisku lokalnym
5
zebranie materiałów i przygotowanie w grupach propozycji programów profilaktycznych przygotowanie materiałów do dyskusji
27 opracowanie programu profilaktycznego oraz wdrażanie wybranych rozwiązań w praktyce [_w_2] analiza wybranych programów i projektów profilaktycznych [_w_3] dyskusja w oparciu o literaturę przedmiotu oraz stworzone projekty programów profilaktycznych [_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)