Instytucje opiekuńczo-wychowawcze Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Instytucje opiekuńczo-wychowawcze
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-2IOW
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot instytucje opiekuńczo-wychowawcze ma umożliwić studentom zapoznanie się z organizacyjnymi i pedagogicznymi podstawami funkcjonowania współczesnych form opiekuńczo-wychowawczych, a w efekcie – lepsze przygotowanie do pracy przyszłych wychowawców w tychże placówkach. Studenci poznają funkcjonujące obecnie w Polsce instytucje opiekuńczo-wychowawcze, a także poznają nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle najnowszych rozwiązań europejskich. Zajęcia te pozwalają poznać problemy, z jakimi borykają się placówki opiekuńczo-wychowawcze. Tematyka zajęć ma pobudzić studentów do krytycznej oceny różnych form opieki nad dzieckiem i do refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy z dzieckiem i rodziną potrzebującą wsparcia z różnych powodów. Istotne jest, aby studenci potrafili stawiać pytania o problemy opieki nad dzieckiem i możliwości ich rozwiązania bowiem każdy wychowawca powinien mieć przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych, a także musi wykazywać aktywność i oznaczać się wytrwałością w realizacji działań w zakresie pedagogiki opiekuńczej.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; współczesne tendencje w opiece nad dzieckiem
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, a także wykazuje aktywność i oznacza się wytrwałością w realizacji zespołowych działań w zakresie pedagogiki opiekuńczej, jest odpowiedzialny za swoje projekty i działania [_K_1]
K_K03 [3/5] K_K08 [3/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania wychowawcze oraz opiekuńcze, a także jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej [_K_2]
K_K04 [3/5] K_K07 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki opiekuńczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych oraz działalności instytucji opiekuńczo-wychowawczych i potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U06 [2/5] K_U14 [3/5]
potrafi pracować w zespole pełniąc różne role oraz ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, a także potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł; potrafi włączyć się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [_U_2]
K_U04 [3/5] K_U09 [3/5] K_U13 [3/5]
ma elementarną wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej i opiekuńczej, różnych środowiskach wychowawczych i ich specyfice; ma podstawową wiedzę na temat procesu wdrażania jednostki do życia w społeczeństwie biorąc pod uwagę aspekt rozwojowy i osobowościowy, jak i społeczno-kulturowe uwarunkowania [_W_1]
K_W05 [2/5] K_W10 [3/5] K_W15 [3/5]
zna i potrafi wskazać cele, strukturę organizacji i funkcjonowanie różnych instytucji wychowawczych i opiekuńczych oraz potrafi wskazać i scharakteryzować nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle najnowszych rozwiązań europejskich [_W_2]
K_W07 [4/5] K_W11 [3/5] K_W14 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i analizowania działalności wybranych instytucji opiekuńczo-wychowawczych i zagadnień z nią związanych
_U_1 _W_1 _W_2
projekt [_w_3]
sprawdzenie czy student potrafi przedstawić opis zmian koniecznych i potrzebnych – jego zdaniem - do lepszego funkcjonowania wybranych instytucji opiekuńczo-wychowawczych z uwzględnieniem najnowszych europejskich rozwiązań w dziedzinie opieki instytucjonalnej (próba stworzenia nowego, lepszego modelu instytucji opiekuńczo-wychowawczej)
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
6
lektura uzupełniająca, analiza dokumentów, rozporządzeń, ustaw; praca z tekstem
26 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
metoda projektów; prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy; analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
18
wykonanie grupowego projektu dotyczącego zmian w działalności instytucji opiekuńczo-wychowawczych; zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji; przygotowanie lektury do dyskusji
50 prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)