Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-4PIT
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Przedmiot poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego ma umożliwić studentom zapoznanie się z zagadnieniami dotyczącymi problematyki z zakresu podstawowych założeń teoretycznych wybranych kierunków terapeutycznych, metod oraz technik stosowanych podczas pracy terapeutycznej z dziećmi z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego. Zajęcia mają przygotować studentów do podejmowania racjonalnych działań profilaktycznych oraz wstępnego diagnozowania zaburzeń rozwojowych, jak również ułatwić słuchaczom zrozumienie najważniejszych aspektów poradnictwa i terapii. Celem zajęć jest ponadto rozwój praktycznych umiejętności przyszłych pedagogów niezbędnych w kontakcie z dziećmi dotkniętymi tego rodzaju zaburzeniami oraz uświadomienie istotnej roli współpracy pedagoga z psychologami oraz lekarzami zajmującymi się diagnozą i leczeniem dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego. Istotnym elementem realizowanych zajęć jest ponadto uświadomienie studentom obowiązku przestrzegania zasad kodeksu etyki zawodowej oraz odpowiedzialności cywilno-prawnej za ich naruszenie.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, psychologia społeczna, psychologia kliniczna.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia znaczenie wiedzy z zakresu poradnictwa i terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego dla podejmowanej aktywności pedagogicznej oraz ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej [_K_1]
K_K02 [4/5] K_K04 [4/5] K_K06 [4/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa u współpracy z zespołami zajmującymi się leczeniem dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego (psychologami, lekarzami) oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami. Odpowiedzialnie wypełnia swoje obowiązki zawodowe [_K_2]
K_K07 [4/5] K_K08 [4/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu poradnictwa i metod terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego w działaniach pedagogicznych; ma rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz sposobów nawiązywania kontaktu z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U07 [4/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania działań pedagogicznych w kontakcie z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami rozwoju psychospołecznego; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów, na jakie może napotkać się w pracy z dzieckiem, u którego występują zaburzenia rozwojowe, posługując się zasadami kodeksu etycznego [_U_2]
K_U10 [4/5] K_U12 [4/5]
zna wybrane koncepcje psychologiczne człowieka; ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie psychologicznym, biologicznym i społecznym; ma podstawową wiedzę na temat prawidłowości rządzących relacjami interpersonalnymi oraz procesów komunikowania się z innymi [_W_1]
K_W04 [4/5] K_W05 [4/5] K_W06 [4/5] K_W07 [4/5] K_W08 [4/5]
ma elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu poradnictwa i metod terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego oraz posiada wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami rozwojowymi; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych [_W_2]
K_W13 [4/5] K_W14 [4/5] K_W16 [4/5] K_W19 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów oraz literatury przedmiotu
_W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy zespołowej oraz stopnia opanowania wiedzy teoretycznej na wybrane zagadnienia związane z przedmiotem
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
10
lektura literatury przedmiotu, praca z tekstem
40 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów rezultatów grupowej pracy;
20
zebranie materiałów z zakresu teoretycznych podstaw metod terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego
80 prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)