Językoznawstwo: moduł 4 - Językoznawstwo opisowe. Moduł do wyboru: 1/ Pragmatyka z semantyką, 2/ Analiza dyskursu
Kierunek studiów: Filologia angielska
Kod programu: W1-S1FA19.2.2020
| Nazwa modułu: | Językoznawstwo: moduł 4 - Językoznawstwo opisowe. Moduł do wyboru: 1/ Pragmatyka z semantyką, 2/ Analiza dyskursu |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FA-TX-S1-JO4-4 |
| Kod programu: | W1-S1FA19.2.2020 |
| Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
| Język wykładowy: | angielski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z narzędziami stosowanymi w opisie języka i w opisie językowej kompetencji użytkowników rodzimych. Zajęcia w tym semestrze skupiają się na opisie komponentów semantyki i pragmatyki lub w drugiej opcji do wyboru – na analizie dyskursu. W trakcie zajęć z semantyki i pragmatyki studenci poznają mechanizmy realizacji wiedzy semantycznej w kontekście użycia. Studenci rozróżniają typy znaczeń począwszy od czysto dosłownych, przez kontekstualizowane, po opis intencji mówiącego; wyodrębnić sąd od elementów znaczeń nie-prawdziwościowych. Studenci potrafią rozpoznać przykładowo relacje znaczeniowe (synonimia, komplementarność, antonimia etc.), potrafią rozpoznać typy dwuznaczności (strukturalna i leksykalna). W ramach zajęć z analizy dyskursu studenci zapoznają się z cechami dyskursu i poznają jego różne typy. |
| Wymagania wstępne: | Gramatyka opisowa, gramatyka praktyczna
Znajomość kategorii gramatycznych i części zdania, umiejętność analizy struktury zdania
|
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Lepiej rozumie problemy poprawności językowej oraz wykształca krytyczny stosunek wobec alternatywnych analiz faktów językowych. [TX-S1-JO-4_K1] |
FA1_K01 [3/5] |
Potrafi wyszukiwać oraz interpretować różnorodne informacje (z zakresu językoznawstwa). [TX-S1-JO-4_U1] |
FA1_U01 [2/5] |
Potrafi przygotować różne formy prac pisemnych, prezentacji i wystąpień w języku angielskim dotyczących problematyki językoznawczej. [TX-S1-JO-4_U2] |
FA1_U12 [3/5] |
Ma świadomość istnienia róźnych perspektyw teoretycznych. Potrafi krytycznie ocenić alternatywne opisy danego zjawiska językowego [TX-S1-JO-4_U3] |
FA1_U04 [2/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat sposobu analizy składniowej zdań [TX-S1-JO-4_W1] |
FA1_W01 [3/5] |
Zna podstawową terminologię językoznawczą w języku angielskim (z dziedziny składni, semantyki oraz pragmatyki) [TX-S1-JO-4_W2] |
FA1_W03 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| zaliczenie [TX-S1-JO4-4_w_1] | Sprawdziany pisemne przeprowadzane są w trakcie trwania semestru, jak też na końcu semestru.
Ocena bdb – student wykazuje bardzo dużą wiedzę przedmiotu (wykraczającą poza kwestie omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń). Student w pełni rozumie omawiane zagadnienia i potrafi je wyjaśnić własnymi słowami (podając relewantne przykłady).
Ocena db – student wykazuje dobrą wiedzę zagadnień omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń (nie wykraczającą poza materiał przedstawiony przez wykładowcę).
Ocena dst – student wykazuje dostateczną znajomość kwestii omawianych podczas ćwiczeń i wykładów, nie w pełni rozumiejąc ich złożoność.
Ocena ndst – student wykazuje słabą znajomość kwestii omawianych podczas ćwiczeń i wykładów, nie rozumie omawianej problematyki i nie zna terminologii językoznawczej.
|
TX-S1-JO-4_K1 |
| Ocena pracy studenta podczas zajęć [TX-S1-JO4-4_w_2] | Ocena wypowiedzi ustnych i aktywności studentów podczas zajęć, ich umiejętności rozwiązywania problemów oraz umiejętności pracy indywidualnej i w grupach; sprawdzanie pracy domowej oraz/lub prezentacji przygotowanych przez studentów |
TX-S1-JO-4_K1 |
| egzamin [TX-S1-JO4-4_w_3] | Egzamin końcowy ma postać sprawdzianu pisemnego lub ustnego, według decyzji egzaminatora. Obejmuje materiał wskazany przez egzaminatora (zgodnie z treściami zajęć). Student powinien wykazać się wiedzą przedmiotu, znać terminologię językoznawczą oraz rozumieć omawiane zagadnienia |
TX-S1-JO-4_K1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| ćwiczenia [TX-S1-JO4-4_fs-1] | Omówienie wybranych zagadnień
przedstawianie problemów, rysowanie znaczników frazowych, wspólna analiza i dyskusja nad omawianymi kwestiami.
|
15 | Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem w domu, przygotowanie się do zajęć i do testów pisemnych, konsultacje z prowadzącym ćwiczenia, przygotowanie prezentacji indywidualnych lub grupowych |
15 |
zaliczenie [TX-S1-JO4-4_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||