Językoznawstwo: moduł 4, Studia kontrastywne. Moduł do wyboru: 1/ polsko-angielskie, 2/ konfrontatywne
Kierunek studiów: Filologia angielska
Kod programu: W1-S1FA19.2.2020
| Nazwa modułu: | Językoznawstwo: moduł 4, Studia kontrastywne. Moduł do wyboru: 1/ polsko-angielskie, 2/ konfrontatywne |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FA-NX-S1-SK-6 |
| Kod programu: | W1-S1FA19.2.2020 |
| Semestr: | semestr letni 2022/2023 |
| Język wykładowy: | angielski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Opis: | Moduł do wyboru: a) posko-angielskie studia kontrastywne; b) studia konfrontatywne
Moduł obejmuje wprowadzenie do zagadnień językoznawstwa kontrastywnego, ze szczególnym uwzględnieniem analizy kontrastywnej wybranych zagadnień języka polskiego i angielskiego (w przypadku wyboru opcji a)), a także innych języków wchodzących w program studiów (w przypadku wyboru opcji b)). Moduł wprowadza również terminologię służącą do opisywania zagadnień z dziedziny językoznawstwa kontrastywnego. Studenci zapoznają się z zakresem studiów kontrastywnych oraz zostają wprowadzeni w zagadnienia związane z różnorodnością realizacji podstawowych uniwersalnych kategorii gramatycznych w różnych językach (w przypadku wyboru opcji a) j. polskim i angielskim, a w przypadku wyboru opcji b) innych języków wchodzących w program studiów), a także nabywają umiejętności prawidłowej identyfikacji oraz analizy zjawisk językowych w perspektywie kontrastywnej |
| Wymagania wstępne: | Gramatyka opisowa oraz gramatyka praktyczna realizowane w poprzednich semestrach, w szczególności zdobyte w ramach tych przedmiotów wiedza i umiejętności w zakresie kategorii gramatycznych i analizy struktury zdania. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student zachowuje otwartość na postrzeganie w nowy sposób znanych faktów o swoim języku ojczystym, języku angielskim i innych językach, docenia potrzebę pogłębiania wiedzy o niuansach struktury języka. [NX-S1-SK-6_ K1] |
FA1_K01 [3/5] |
Student wykazuje kreatywność w analizie danych o podobieństwach i różnicach między językami, dobrze rozumie złożoność problemu poprawności językowej. [NX-S1-SK-6_ K2] |
FA1_K02 [2/5] |
Student prawidłowo rozpoznaje struktury i kategorie gramatyczne oraz klasyfikuje informacje o nich. [NX-S1-SK-6_ U1] |
FA1_U03 [3/5] |
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w pracy z tekstem, szczególnie przy opracowaniu tłumaczeń: dobiera ekwiwalenty i dostrzega różnice między nimi, rozpoznaje implikaturę w tekście źródłowym i oddaje ją w tłumaczeniu itd. [NX-S1-SK-6_ U2] |
FA1_U07 [3/5] |
Student potrafi wykorzystać wiedzę o różnicach między językiem polskim i angielskim, a także innymi językami wchodzącymi w program studiów, w gromadzeniu i analizie danych językowych, a także w kontekście przygotowywania prezentacji i opracowań związanych z tymi zagadnieniami. [NX-S1-SK-6_ U3] |
FA1_U02 [3/5] |
Student ma wiedzę na temat miejsca studiów kontrastywnych w językoznawczym opisie języka, zna historię rozwoju językoznawstwa kontrastywnego oraz podstawowe jego subdyscypliny, a także kierunki ich rozwoju. [NX-S1-SK-6_ W1] |
FA1_W01 [2/5] |
Student ma podstawową wiedzę o specyfice użycia wybranych struktur gramatycznych, wzbogacając ją o znajomość faktów uwidocznionych dzięki porównaniu tych struktur w języku polskim i angielskim oraz w innych językach wchodzących w program studiów lub będących przedmiotem zainteresowań studenta. [NX-S1-SK-6_ W2] |
FA1_W04 [2/5] |
Student zna terminologię niezbędną w opisie gramatycznym języka, ma podstawową wiedzę w zakresie teorii opisujących zjawiska językowe, ze szczególnym uwzględnieniem modeli opisujących język polski i angielski. [NX-S1-SK-6_ W3] |
FA1_W03 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| zaliczenie [NX-S1-SK-6_w_1] | zaliczenie sprawdza opanowanie wiedzy zdobytej na ćwiczeniach i umiejętności zastosowania jej w prawidłowej identyfikacji i opisie zjawisk językowych w perspektywie kontrastywnej |
NX-S1-SK-6_ K1 |
| ustna prezentacja [NX-S1-SK-6_w_2] | Prezentacje weryfikują umiejętność samodzielnego gromadzenia danych językowych, ich analizy i komponowania prezentacji. |
NX-S1-SK-6_ U1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| ćwiczenia [NX-S1-SK-6_fs_1] | prezentacja zagadnień natury teoretycznej związanych z przedmiotem, omówienie wybranych publikacji związanych z przedmiotem, ćwiczenia w zakresie gromadzenia i analizy zjawisk językowych, opracowanie i prezentacja projektów związanych z analizą kontrastywną |
15 | lektura wybranych publikacji związanych z przedmiotem, powtórzenie lub wykonanie zadań z ćwiczeń, gromadzenie materiału językowego do analizy, przygotowanie prezentacji |
55 |
zaliczenie [NX-S1-SK-6_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||