Językoznawstwo: moduł 3 - Psycholingwistyczne podstawy działań językoznawczych
Kierunek studiów: Filologia angielska
Kod programu: W1-S1FA19.2.2020
| Nazwa modułu: | Językoznawstwo: moduł 3 - Psycholingwistyczne podstawy działań językoznawczych |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FA-JB-S1-PPDJ-3 |
| Kod programu: | W1-S1FA19.2.2020 |
| Semestr: | semestr zimowy 2021/2022 |
| Język wykładowy: | angielski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Moduł ma na celu zapoznanie się ze zdolnościami psychologicznymi leżącymi u podstaw języka oraz sposobami ich przejawiania się w języku. Dzięki temu modułowi student będzie zdawał sobie sprawę ze znaczenia, jakie odgrywa w języku psychologia człowieka oraz nabędzie umiejętności dokonywania analiz językowych z wykorzystaniem narzędzi językoznawczych wywodzących się z psychologii.
1. Formalne i funkcjonalne podejście do języka – porównanie założeń.
2. Zjawiska psychologiczne w języku (utrwalenie, schematyzacja).
3. Zjawiska psychologiczne w języku (porównywanie, kompozycja, skojarzenie).
4. Kategoryzacja w języku: model warunków koniecznych i wystarczających, semantyka prototypu w wersji standardowej i rozszerzonej.
5. Psychologia postaci – zastosowanie wybranych pojęć do opisu leksykalnego i gramatycznego.
6. Gramatyczne przejawy wybranych zdolności poznawczych.
7. Język jako przejaw zdolności konstruowania.
|
| Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa – powinien mieć zaliczenie ze Wstępu do językoznawstwa oraz 1 semestru Gramatyki opisowej. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student potrafi pracować zarówno samodzielnie, jak i w małym zespole. Pracując w zespole przyjmuje na siebie różne role. Dyskutuje, zachowuje otwartość na cudze poglądy, przestrzega poczynionych ustaleń, wykazuje kreatywność w formułowaniu wniosków. [JB-S1-PPDJ-3_K1] |
FA1_K02 [1/5] |
Umie samodzielnie poszukiwać korpusu językowego celem przeprowadzanie analizy, ocenia stopień jego przydatności, poszukuje dodatkowych materiałów i wskazówek potrzebnych do prawidłowego wykonania zadania, ocenia stopień ich przydatności. [JB-S1-PPDJ-3_U1] |
FA1_U02 [2/5] |
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić prostą analizę językową za pomocą wprowadzonych narzędzi analitycznych. [JB-S1-PPDJ-3_U2] |
FA1_U03 [2/5] |
Student umie opisać wybrane zagadnienia językowe za pomocą narzędzi wywodzących się z psychologii. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i klasyfikować językowe realizacje metafor konceptualnych, umie argumentować swoją klasyfikację i dowodzić słuszności sformułowanych samodzielnie opinii i wniosków. [JB-S1-PPDJ-3_U3] |
FA1_U10 [3/5] |
Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe zdolności psychologiczne leżące u podstawy języka oraz ich językowe przejawy. Rozumie znaczenie metafory w języku, rozpoznaje językowe przejawy metafor konceptualnych. [JB-S1-PPDJ-3_W1] |
FA1_W02 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Ocena pracy na zajęciach [JB-S1-PPDJ-3_w_1] | Na podstawie ćwiczeń wykonywanych w czasie zajęć |
JB-S1-PPDJ-3_K1 |
| przygotowanie projektu [JB-S1-PPDJ-3_w_2] | Za pomocą narzędzi językoznawczych wprowadzonych w czasie zajęć studenci dokonują analizy użyć wybranych struktur gramatycznych. |
JB-S1-PPDJ-3_U1 |
| Przygotowanie w parach projektu [JB-S1-PPDJ-3_w_3] | Za pomocą narzędzi językoznawczych wprowadzonych w czasie zajęć studenci dokonują analizy struktury metaforycznej wybranego pojęcia bazując na wybranym korpusie językowym, a następnie prezentują ją przy użyciu multimediów omawiając i wyjaśniając uzyskane wyniki. |
JB-S1-PPDJ-3_K1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| ćwiczenia [JB-S1-PPDJ-3_fs_01] | Omówienie i prezentacja przez wykładowcę wskazanych w programie zagadnień językoznawczych |
7 | Lektura uzupełniająca omawiane zagadnienia |
3 |
Ocena pracy na zajęciach [JB-S1-PPDJ-3_w_1] |
| ćwiczenia [JB-S1-PPDJ-3_fs_02] | Zadawanie pytań oraz szukanie odpowiedzi, burza mózgów, debata |
5 | Lektura uzupełniająca omawiane zagadnienia |
3 |
Ocena pracy na zajęciach [JB-S1-PPDJ-3_w_1] |
| ćwiczenia [JB-S1-PPDJ-3_fs_03] | Wspólna analiza wybranych zagadnień językowych |
3 | Znalezienie korpusów językowych, przeprowadzanie analiz, przygotowanie prezentacji |
8 |
Ocena pracy na zajęciach [JB-S1-PPDJ-3_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||