Psychologia zarządzania zespołem w administracji Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: W3-S1PO19.2021

Nazwa modułu: Psychologia zarządzania zespołem w administracji
Kod modułu: PZZA
Kod programu: W3-S1PO19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Rudymentarnym celem zajęć jest zaznajomienie słuchacza z podstawowymi zagadnieniami związanymi z psychologicznymi aspektami kierowania zespołem w administracji, a także skorelowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną (analiza przypadków na zajęciach). Ważnym efektem zajęć ma być również przygotowanie słuchaczy do samodzielnego rozwiązywania sytuacji problemowych. Celem zajęć jest przekazanie gruntownej i usystematyzowanej wiedzy z zakresu psychologicznych aspektów zarządzania w administracji publicznej a zwłaszcza w kontekście tendencji występujących w otoczeniu współczesnych organizacji publicznych i prywatnych. W wyniku realizacji modułu student powinien:  Rozumieć istotę i znaczenie kapitału ludzkiego w administracji oraz przesłanki strategicznego podejścia do gospodarowania zasobami ludzkimi;  Identyfikować podstawowe koncepcje psychologiczne i uwarunkowania wewnętrzne oraz zewnętrznego tego procesu;  Znać procedury i narzędzia służące do kierowania zespołami pracowniczymi w tym planowania zasobów ludzkich, rekrutacji pracowników, selekcji kandydatów i wprowadzenia nowego pracownika do pracy w zespole;  Rozpoznawać podstawowe techniki i metody oceny pracownika oraz skonstruować prosty system skutecznej oceny pracowników;  Rozpoznawać siłę oddziaływania i znaczenie poszczególnych narzędzi motywacji;  Znać teorie rozwoju kariery pracownika i ścieżki jego doskonalenia;  Nabyć umiejętność efektywnego i etycznego kierowania zespołem pracowniczym w korelacji ze strategią funkcjonowania administracji; Nabyć umiejętność diagnozowania w oparciu o wiedzę psychologiczną różnorodnych zachowań jednostek w zespołach pracowniczych oraz właściwego sterowania nimi, tak by wspomagać cele indywidulane pracowników i tworzyć spójne oraz sprawnie działające zespoły w administracji publicznej.
Wymagania wstępne:
Słuchacz powinien dysponować wiedzą podstawową nabytą w trakcie nauki w szkole średniej na przedmiocie: przedsiębiorczość. Jednocześnie pożądane jest, aby słuchacz znał zagadnienia ekonomiczne przynajmniej w stopniu zadowalającym.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest świadomym swych zadań, aktywnym i kompetentnym pracownikiem administracji publicznej szczebla centralnego i lokalnego, w której funkcjonuje. [PZZA_K_1]
POL_1_K01 [4/5] POL_1_K04 [4/5] POL_1_K09 [4/5]
Jest przedsiębiorczy, potrafi określić priorytety organizacji i uczestniczyć w procesach psychologicznego zarządzania zespołem w administracji i innych procesach technologicznych i społecznych służących prawidłowemu funkcjonowaniu i rozwojowi zespołu z uwzględnieniem postaw etycznych oraz społecznej odpowiedzialności aparatu administracji publicznej. [PZZA_K_2]
POL_1_K01 [4/5] POL_1_K04 [4/5] POL_1_K05 [4/5] POL_1_K08 [4/5]
Posiada umiejętność formułowania, analizowania i rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem oraz jednostek i grup w ramach organizacji na podstawie przyswojonej wiedzy teoretycznej. [PZZA_U_1]
POL_1_U01 [2/5] POL_1_U03 [2/5] POL_1_U06 [2/5]
Posiada umiejętności kierowania procesami kadrowymi w celu optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich w organizacjach. [PZZA_U_2]
POL_1_U05 [3/5] POL_1_U10 [3/5]
Potrafi rozwiązywać powstające w organizacji problemy i wykorzystywać różnorodne psychologiczne instrumenty zarządzania (m.in. wzmocnienia pozytywne, kształtowanie pozytywnego obrazu organizacji, zarządzaniu poprzez motywację). [PZZA_U_3]
POL_1_U04 [4/5]
Ma podstawową wiedzę o cechach zarządzania we współczesnym świecie a także dysponuje podstawową wiedzą w zakresie definiowania wszelkiego typu organizacji, ich rodzajów, struktur i funkcji, które pełnią, a także roli czynnika ludzkiego w procesie zarządzania. [PZZA_W_1]
POL_1_W01 [4/5] POL_1_W05 [4/5] POL_1_W06 [4/5]
Posiada wiedzę na temat strategicznego i operacyjnego zarządzania potencjałem społecznym organizacji. Rozumie znaczenie potencjału społecznego organizacji i jego wpływ na efektywność i wydajność działań oraz na wartość i znaczenie społeczne organizacji. [PZZA_W_2]
POL_1_W06 [5/5] POL_1_W07 [5/5] POL_1_W09 [5/5]
Ma wiedzę na temat pozycji człowieka w organizacji i indywidualnego poziomu jego zachowań organizacyjnych. Zna i rozumie zagadnienia dotyczące czynników biograficzno-profesjonalnych, czynników psychologicznych oraz systemu potrzeb i motywacji. Wyjaśnia na czym polegają grupowe (zespołowe) determinanty zachowań organizacyjnych na przykładzie administracji publicznej. Rozróżnia stres organizacyjny i jego źródła (zna jego teoretyczne podstawy w tym różne modele stresu zaproponowane przez badaczy m.in. model interakcyjny Elliota i Eisdorfera, teorię transakcyjną Lazarusa i Folkmana) [PZZA_W_3]
POL_1_W06 [4/5] POL_1_W07 [4/5] POL_1_W14 [4/5] POL_1_U18 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie [PZZA_w_1]
Weryfikacja efektów uczenia się została dokładnie określona w sylabusie stworzonym dla modułu
PZZA_K_1 PZZA_K_2 PZZA_U_1 PZZA_U_2 PZZA_U_3 PZZA_W_1 PZZA_W_2 PZZA_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [PZZA_fs_1]
Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod: - metoda podająca (prezentacja multimedialna, wykład akademicki) - dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia, - aranżowanie debat, - studium przypadków, - praca pisemna.
15
Praca własna studenta obejmuje: - studiowanie literatury przedmiotu, - przygotowywanie wystąpień ustnych, - przygotowanie pracy pisemnej, - przygotowania do sprawdzianów i kolokwium
35 Zaliczenie [PZZA_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)