Architektura systemów komputerowych I Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2021

Nazwa modułu: Architektura systemów komputerowych I
Kod modułu: 08-IO1N-13-ASK1
Kod programu: W4-N1IN19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z architekturą i funkcjonalnością mikroprocesorów rodziny 80X86, układów pamięci operacyjnej i masowej, magistral systemowych, systemu BIOS, w tym również znajomość podstawowych narzędzi programistycznych dla języka asemblera, sam język symboliczny oraz oprogramowanie do emulacji/wirtualizacji systemów operacyjnych, debugowania i śledzenia oprogramowania. Odpowiednia konstrukcja programów, dbałość o jakość kodu źródłowego i jego refaktoryzacja, umiejętność tworzenia zoptymalizowanego oprogramowania, szacowania złożoności algorytmów, wykorzystania narzędzi i środowisk projektowania, symulowania i emulowania, a także testowania oprogramowania, stanowią uzupełnienie zakresu przedmiotowego kursu.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi myśleć i tworzyć w sposób kreatywny. [ASK-K_7]
K_K01 [1/5] K_K05 [1/5]
Umie pracować indywidualnie i w zespole. [ASK-K_8]
K_U02 [1/5]
Wykazuje wiedzę nt. systemu komputerowego, umie dobrać i skonfigurować zasoby komputera, potrafi właściwie określać parametry systemu BIOS, zoptymalizować działanie komputera. Potrafi złożyć zestaw komputerowy o zadanych parametrach. Rozumie działanie procesora i jego elementów składowych (liczniki, rejestry, dekodery) oraz pozostałych elementów składowych komputera. [ASK-U_4]
K_U05 [2/5] K_U06 [2/5] K_U09 [2/5] K_U13 [2/5] K_U15 [1/5]
Umie wirtualizować lub emulować system operacyjny oraz dobrać właściwe oprogramowanie, potrafi skonfigurować i posługiwać się oprogramowaniem narzędziowym, edytować kod źródłowy asemblera, wykonać asemblację kodu i debugowanie programu. Rozumie oddziaływanie kodu źródłowego na rejestry procesora, umie interpretować instrukcje programu zapisane w języku asemblera. [ASK-U_5]
K_U01 [2/5] K_U02 [2/5] K_U05 [2/5] K_U14 [2/5] K_U03 [2/5] K_U12 [2/5]
Potrafi zaprojektować zoptymalizowany algorytm, umie oszacować złożoność czasową i pamięciową algorytmu. Potrafi skonstruować oprogramowanie w języku asemblera oraz umie testować oprogramowanie, potrafi integrować zasoby niskopoziomowe z wysokopoziomowymi, umie refaktoryzować kod źródłowy programu. Umie wykonać dezasemblację kodu maszynowego oraz usuwać błędy programu za pomocą debugera. [ASK-U_6]
K_U01 [2/5] K_U05 [2/5] K_U15 [2/5] K_U03 [2/5] K_U16 [2/5]
Zna i rozumie działanie podstawowych elementów systemów komputerowych oraz ich peryferia, w szczególności architekturę i funkcjonalności procesorów rodziny 80x86, układów pamięci ROM, RAM, systemu obsługi przerwań, magistral systemowych, systemu BIOS. Zna elementy zestawu komputerowego m.in. pamięci masowe, interfejsy kart rozszerzających. [ASK-W_1]
K_W05 [2/5] K_W07 [2/5] K_W12 [2/5]
Zna narzędzia i środowiska programistyczne MASM, TASM, FASM, zna wybrane debugery narzędziowe i systemowe oraz dezasemblery. Zna emulatory i narzędzia do wirtualizacji systemów operacyjnych. [ASK-W_2]
K_W07 [2/5] K_W09 [2/5] K_W13 [2/5]
Zna pojęcia czasowej i pamięciowej złożoności algorytmu, posiada wiedzę z zakresu projektowania i optymalizacji algorytmów wyrażanych w językach niskiego poziomu. Zna złożone konstrukcje językowe asemblera oraz zbiór podstawowych instrukcji i trybów pracy procesorów rodziny 80x86 oraz rozumie potrzebę testowania oprogramowania, dbałości o kod źródłowy programu i jego konserwację. [ASK-W_3]
K_W05 [2/5] K_W10 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test zaliczeniowy [ASK_w_1]
Weryfikacja wiedzy w formie testu wielokrotnego wyboru wraz z pytaniami o charakterze otwartym.
ASK-W_1 ASK-W_2 ASK-W_3
Prace sprawdzające [ASK_w_2]
Systematyczne sprawdziany wiedzy i umiejętności oraz ocena sprawozdań z tematyki przedmiotu i realizacji projektu.
ASK-U_4 ASK-U_5 ASK-U_6 ASK-W_1 ASK-W_2 ASK-W_3
Projekt [ASK_w_3]
Wykonanie projektu oprogramowania w języku asemblera na standardowe jednostki komputerowe.
ASK-K_7 ASK-K_8 ASK-U_4 ASK-U_5 ASK-U_6 ASK-W_1 ASK-W_2 ASK-W_3
Prezentacja [ASK_w_4]
Przedstawienie prezentacji audiowizualnej na forum grupy studentów, dyskusja założeń i przyjętej metody rozwiązania określonego problemu, analiza i ocena realizacji celu projektu.
ASK-K_7 ASK-K_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [ASK_fns_1]
Treści kształcenia z użyciem środków audiowizualnych.
15
Samodzielne studiowanie tematyki wykładu oraz zalecanej literatury.
15 Test zaliczeniowy [ASK_w_1]
laboratorium [ASK_fns_2]
Treści kształcenia związane z nabyciem umiejętności i doświadczenia sprawnego posługiwania się narzędziami do projektowania, symulacji i diagnostyki sprzętu, a także związane z konstrukcją oprogramowania i jego testowaniem, tworzeniem automatów obliczeniowych rzeczywistych i abstrakcyjnych. Zajęcia odbywają się przy wykorzystaniu komputerów i odpowiedniego oprogramowania.
30
Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych oraz cykliczne sprawozdania z przebiegu prac. Wykonanie projektu według określonych założeń samodzielnie lub w zespole. Przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie.
90 Prace sprawdzające [ASK_w_2] Projekt [ASK_w_3] Prezentacja [ASK_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)