Praca z młodzieżą w środowisku otwartym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Praca z młodzieżą w środowisku otwartym
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-6PZMSO
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot praca z młodzieżą w środowisku otwartym ma zapoznać studentów z modelami pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym – na ulicy, podwórku, boisku, w parku, na dworcu i innych miejscach spotkań z młodzieżą. Zajęcia te pozwalają poznać sytuację społeczno – wychowawczą młodzieży z zaburzoną socjalizacją i/lub reprezentującą zróżnicowane zachowania podkulturowe. Treści zajęć oraz własna aktywność poznawcza mają sprzyjać kształtowaniu kompetencji w zakresie wychowania środowiskowego, umiejętnego korzystania z dorobku i doświadczeń stowarzyszeń i fundacji, stymulowania czynnej aktywności, zaś przede wszystkim umiejętności opracowywania optymalnego modelu pracy z młodzieżą, dostosowanego do różnorodnych warunków i problemów. Istotne jest także aby studenci w podejmowanych działaniach kierowali się dobrem swoich podopiecznych oraz zasadami etyki a także reprezentowali głębokie przekonanie o wartości i potrzebie realizowanych zadań.
Wymagania wstępne:
Zalecane : realizacje efektów kształcenia modułów: podstawy diagnozy środowiska społecznego i opiekuńczego, terapia pedagogiczna, podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma przekonanie o sensie i wartości działań profilaktyczno-wychowawczych oraz aktywnie uczestniczy w ich projektowaniu poprzez udział w pracach zespołów i instytucji realizujących projekty [_K_1]
K_K03 [3/5] K_K07 [2/5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób, a w swoich działaniach kieruje się etyką zawodową , twórczą postawą oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2]
K_K04 [3/5] K_K05 [3/5] K_K08 [3/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb i problemów dzieci funkcjonujących w środowisku otwartym (ulica, boisko, plac zabaw, …), potrafi włączać się w istniejące lub tworzyć autorskie projekty i programy profilaktyczno-wychowawcze [_U_1]
K_U03 [3/5] K_U13 [4/5]
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną w analizowaniu problemów wychowawczych oraz społecznych i jest przygotowany do skutecznego ich rozwiązywania, przewiduje efekty planowanych działań i potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich samodzielności w zdobywaniu wiedzy a także inspirować do zmiany własnego życia [_U_2]
K_U02 [3/5] K_U10 [3/5] K_U11 [3/5] K_U12 [3/5]
ma podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka , wdrażania go do życia w społeczeństwie z uwzględnieniem aspektu społeczno-kulturowego i socjalizacyjnego oraz zna potrzeby i problemy wychowanków z zaburzoną socjalizacją, funkcjonujących w warunkach zróżnicowania społecznego, kulturowego, gospodarczego, środowiskowego, wymagających wsparcia wychowawczego, opieki i pomocy [_W_1]
K_W05 [2/5] K_W15 [3/5]
ma elementarną wiedzę niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce w sytuacji zagrożenia dla prawidłowego przebiegu procesu wychowania, zna podstawowe funkcje stowarzyszeń i fundacji sprzyjające kształtowaniu lokalnego środowiska wychowawczego oraz dysponuje bazową wiedzą z zakresu komunikacji interpersonalnej realizowanej w warunkach zróżnicowania podkulturowego [_W_2]
K_W08 [2/5] K_W14 [2/5] K_W16 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
sprawdzenie umiejętności związanych z przygotowaniem oraz wdrażaniem projektów profilaktyczno-wychowawczych warunkujących poprawę jakości życia młodzieży w środowisku otwartym
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
dyskusja w oparciu o literaturę przedmiotu [_w_2]
sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy teoretycznej oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu problemów zdiagnozowanych u młodzieży funkcjonującej w środowisku otwartym; sprawdzenie stopnia wrażliwości i kultury pedagogicznej oraz postaw szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
metoda projektów połączona z symulacją analiza tekstów naukowych oraz indywidualnych przypadków połączona z dyskusją
6
wykonanie projektu grupowego dotyczącego wybranych problemów z zakresu pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym oraz realizacja jego wybranych aspektów w warunkach symulowanych lub naturalnym środowisku przygotowanie tekstów do dyskusji, oraz zebranie przykładowej dokumentacji dotyczącej prowadzenia metody indywidualnych przypadków; lektura literatury podstawowej i uzupełniającej, analiza dokumentów , ustaw, rozporządzeń; przygotowanie eseju na wybrany temat
24 projekt [_w_1] dyskusja w oparciu o literaturę przedmiotu [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)