Wybrane elementy opieki i wychowania małego dziecka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Wybrane elementy opieki i wychowania małego dziecka
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-5WEOWED
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Realizacja zagadnień w ramach przedmiotu wybrane elementy opieki i wychowania małego dziecka umożliwia studentowi teoretyczne i praktyczne przygotowanie do wykonywania profesji wychowawcy-opiekuna w pozarodzinnych formach opieki nad małym dzieckiem. Zdobyta wiedza i kształtowane umiejętności - w ramach zajęć i pracy własnej studenta – mają ułatwić w przyszłości jego pracę z dziećmi od wieku niemowlęcego do wczesnoszkolnego. Udział w zajęciach pozwala przyszłym wychowawcom i opiekunom wspierać rozwój emocjonalny i społeczny małego dziecka, jego samodzielność i zaradność, poczucie własnej wartości przy jednoczesnym uwzględnieniu jego wieku, potrzeb, możliwości i problemów rozwojowych.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia w zakresie teorii wychowania, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i współczesnych tendencji w opiece nad dzieckiem.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
przekonany jest o konieczności uatrakcyjniania środowiska wychowawczego małego dziecka oraz o stosowaniu różnorodnych rozwiązań organizacyjnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej biorąc pod uwagę potrzeby okresu dzieciństwa, możliwości oraz problemy zdrowotne i emocjonalne dzieci [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K04 [3/5]
przejawia zaangażowanie oraz odznacza się kreatywnością podczas opracowywania projektu i rozwiązywania zadań dotyczących pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem; dokonuje samooceny własnych pomysłów w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej [_K_2]
K_K01 [3/5] K_K08 [3/5]
demonstruje pomysły rozwiązań problemów związanych z różnymi sytuacjami, które mają miejsce podczas procesu wychowania małego dziecka w oparciu o analizę literatury przedmiotu oraz własne doświadczenia; podejmując współpracę przygotowuje lub odpowiednio dobiera oraz przedstawia formy metodyczno-organizacyne wspierające pracę wychowawczą i profilaktyczną z dziećmi; korzystając z wiedzy teoretycznej dokonuje analizy i oceny rozwiązań w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej z małym dzieckiem [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U03 [3/5] K_U07 [3/5]
tworzy, pracując w grupie, projekt bezpiecznego i inspirującego środowiska wychowawczego dla małych dzieci (od wieku niemowlęcego do wczesnoszkolnego); w opracowaniu dokonuje refleksji nad nowymi możliwościami współpracy z dzieckiem i jego rodziną oraz trafnie i poprawnie buduje, uzasadnia swoje wypowiedzi na temat organizacji środowiska wychowawczego [_U_2]
K_U06 [4/5] K_U14 [3/5]
prezentuje elementarną wiedzę na temat prawidłowości i zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym małego dziecka; różnicuje działania opiekuńczo-wychowawcze nad małym dzieckiem w zależności od potrzeb jednostki, uwzględniając jej ewentualne deficyty rozwojowe, problemy zdrowotne, emocjonalne; określa cechy opiekuna i wychowawcy małego dziecka oraz identyfikuje stojące przed nim zadania i problemy [_W_1]
K_W05 [3/5] K_W06 [3/5] K_W15 [3/5]
prezentuje podstawową wiedzę o opiece i wychowaniu małego dziecka w kontekście współczesnych przemian edukacyjnych i cywilizacyjnych; wykazuje wiedzę w zakresie teorii i metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z małymi dziećmi; określa prawne i organizacyjne rozwiązania w zakresie pozarodzinnej opieki nad małym dzieckiem (z uwzględnieniem takich jej form, jak: żłobek, kluby dziecięce, grupy zabawowe, dzienny opiekun, niania) oraz w zakresie opieki i wychowania w przedszkolu i szkole [_W_2]
K_W09 [2/5] K_W13 [3/5] K_W14 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia opanowania i analizowania treści podanych i mówionych (z uwzględnieniem literatury uzupełniającej) w ramach ćwiczeń
_U_1 _W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w zadaniach wymagających rozwiązania problemów w różnych sytuacjach wychowawczych, w przygotowaniu i przedstawieniu form metodyczno-organizacyjnych oraz podczas analizy i oceny rozwiązań w zakresie opieki i wychowania małego dziecka
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2
projekt [_w_3]
sprawdzenie wiedzy z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz umiejętności kreatywnego podejścia do zaprojektowania środowiska wychowawczego małego dziecka, które będzie wspierać rozwój dzieci z rożnymi problemami, będzie zgodnie z potrzebami małych dzieci i z zasadami bezpieczeństwa
_K_1 _K_2 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
pogadanka i mini wykład w celu omówienia podstawowych zagadnień; metody aktywizujące – metoda problemowa (technika burzy mózgów, technika kuli śniegowej) – dochodzenie do pewnych treści w ramach rozwiązywania zadania problemowego; praca z tekstem – analiza i dyskusja dydaktyczna; prezentacja pomysłów w zakresie adaptacji dziecka do przedszkola oraz propozycji metodycznych; metoda projektów
6
literatura uzupełniająca – praca z tekstem; przygotowanie lektury do omówienia; przygotowanie w grupie propozycji zajęć adaptacyjnych dziecka trzyletniego do przedszkola oraz propozycji metodycznych wspierających koncentrację uwagi dziecka i wzmacniających jego poczucie własnej wartości; zaplanowanie i opracowanie w grupie projektu bezpiecznego i inspirującego środowiska wychowawczego dla małych dzieci z uwzględnieniem konkretnej
24 kolokwium [_w_1] prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)