Podstawy fizyki w grach komputerowych Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-S1IN19.2021

Nazwa modułu: Podstawy fizyki w grach komputerowych
Kod modułu: 08-IGO1S-13-PFWGK
Kod programu: W4-S1IN19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
Moduł Podstawy fizyki w grach komputerowych ma umożliwić studentowi/studentce zdobycie wiedzy na temat podstawowych praw przyrody w zakresie mechaniki newtonowskiej i mechaniki relatywistycznej. Słuchacz/ słuchaczka powinna: a) opanować definicje podstawowych wielkości fizycznych stosowanych w mechanice, ich interpretacje oraz opis matematyczny; b) opanować zapis praw fizyki w zakresie mechaniki w postaci równań matematycznych (wektorowych); d) poznać na przykładach zastosowanie matematycznych sformułowań praw fizyki do opisu zjawisk mechanicznych; c) poznać zasady przetwarzania rozwiązań matematycznych problemów mechanicznych na algorytm numeryczny.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ugruntowanie świadomości znaczenia zasad klasycznej mechaniki w projektowaniu gier komputerowych. [PFWGK_K_5]
K_K02 [5/5]
Student potrafi realizować proste eksperymenty fizyczne, analizować i oceniać ich wyniki oraz potrafi je opracować w formie raportu. [PFWGK_U_3]
K_U03 [5/5] K_U07 [5/5]
Student potrafi samodzielnie zaprojektować eksperyment komputerowe symulujący proste zjawiska mechaniczne [PFWGK_U_4]
K_U07 [5/5]
Student ma wiedzę z zakresu mechaniki newtonowskiej, podstawowych oddziaływań w mechanice oraz praw zachowania w przyrodzie, niezmienniczych względem transformacji Galileusza. Ma wiedzę na temat podstawowych zasad mechaniki wyrażonych za pomocą równań matematycznych oraz poznanie metod ich rozwiązywania. Ma rozszerzoną wiedzę dotyczą klasyfikacji ruchów oraz opisu matematycznego ruchów z wykorzystaniem praw mechaniki newtonowskiej. Ma wiedzę na temat roli zjawisk dyssypatywnych w mechanice oraz poznanie przykładów ich opisu matematycznego. [PFWGK_W_1]
K_W05 [5/5]
Student ma wiedzę z zakresu sposobów modelowania komputerowego podstawowych zjawisk mechaniki, zgodnego z prawami mechaniki. [PFWGK_W_2]
K_W05 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [PFWGK_w_1]
Weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów, wskazaną literaturę
PFWGK_K_5 PFWGK_U_3 PFWGK_U_4 PFWGK_W_1 PFWGK_W_2
Sprawozdania z laboratorium fizycznego [PFWGK_w_2]
Ocena opanowania umiejętności samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu fizycznego, analizy wyników i błędów oraz opracowania raportu.
PFWGK_U_3 PFWGK_W_1
Sprawdzian praktyczny [PFWGK_w_3]
Sprawdzenie umiejętności tworzenia schematu blokowego na podstawie opisu matematycznego zjawiska mechanicznego i programowania aplikacji z elementami animacji.
PFWGK_U_4 PFWGK_W_1 PFWGK_W_2
Sprawozdanie z laboratorium komputerowego [PFWGK_w_4]
Sprawdzenie projekt programu numerycznego wraz z opisem jego działania i obsługi.
PFWGK_U_4 PFWGK_W_1 PFWGK_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PFWGK_fs1]
Wykład ma umożliwić zrozumienie podstawowych praw fizyki ze szczególnym uwzględnieniem opisu matematycznego podstawowych zjawisk z zakresu mechaniki. Ilustruje procedury zastosowania praw fizyki do matematycznego rozwiązywania zagadnień mechanicznych i formułowania algorytmów rozwiązywania numerycznego modeli matematycznych. Wykład prowadzony jest za pomocą środków klasycznych.
15
Praca ze wskazaną literaturą obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy w odniesieniu do podstawowych zagadnień
30 Test [PFWGK_w_1]
laboratorium [PFWGK_fs2]
Samodzielne opracowanie programów komputerowych z elementami animacji przeznaczonych do symulacji wybranych podstawowych zjawisk z dziedziny mechaniki. Wykonywanie prostych eksperymentów fizycznych. Samodzielne opracowanie otrzymanych wyników obejmujące obliczenia, ilustracje graficzne, analizę błędów i formułowanie wniosków.
30
Przygotowanie schematów blokowych przedstawiających algorytm rozwiązania numerycznego wybranych zagadnień z dziedziny mechaniki. Przygotowanie procedur numerycznych umożliwiających numeryczne rozwiązanie postawionych zagadnień i napisanie aplikacji graficznych. Przygotowanie teoretycznych podstaw i zagadnień związanych z tematami wykonywanych ćwiczeń. Samodzielne opracowanie raportu obejmującego wstęp teoretyczny i opracowanie wyników eksperymentu
60 Sprawozdania z laboratorium fizycznego [PFWGK_w_2] Sprawdzian praktyczny [PFWGK_w_3] Sprawozdanie z laboratorium komputerowego [PFWGK_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)