Wprowadzenie do pedagogiki
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2021

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do pedagogiki |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_WPED_31 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2021 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł zawierać będzie m.in. następujące zagadnienia: Pedagogika jako nauka. Podstawowe terminy pedagogiczne. Historyczny rozwój pedagogiki. Filozoficzność pedagogiki – pedagogiczność filozofii. Pedagogika jako nauka antropologiczna. Mityczna strona wychowania. Racjonalność adaptacyjna i racjonalność komunikacyjna w wychowaniu. Edukacyjny modus bycia. Kontemplacja jako składnik paidei. Tradycyjna nowoczesność - zarys filozofii wychowania Jana Pawła II. Pedagogika wobec przemian świata współczesnego. Tożsamość i wychowanie. Aksjologiczne podstawy pedagogiki. Pedagogika/wychowanie w przestrzeni dialogu. Konsekwencje pedagogiczne orientacji filozoficznych. Ideologiczne zaplecze edukacji.
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.
Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2007
Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003-2006, t. I-II.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika, , t. I-IV, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006-2010
Witkowski L., Między pedagogiką, filozofią i kulturą, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Potrafi podjąć refleksyjne rozważania na temat społecznych aspektów swojej pracy [_K_1] |
ART_K02 [2/5] |
Potrafi dokonać interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej [_U_1] |
ART_U16 [4/5] |
Ma podstawową wiedzę o pedagogicznych rodzajach więzi społecznych w tym zachodzących w procesie wychowania i o rządzących nimi prawidłowościach oraz o różnych rodzajach struktur wychowawczych i instytucjach życia społecznego [_W_1] |
ART_W17 [4/5] |
Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania i rozumie różnorodne uwarunkowaniach tego procesu
[_W_2] |
ART_W19 [4/5] |
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
[_W_3] |
ART_W20 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [_w_1] | Egzamin ustny obejmie refleksję nad zagadnieniami wytyczonymi programem wykładów i ćwiczeń, zgodnie z wykazem treści |
_W_1 |
Referat problemowy [_w_2] | Zadanie polegać będzie na odniesieniu się i kontemplacji problematyki wychowania i przemian w jego pojmowaniu, temat zostanie doprecyzowany podczas ćwiczeń |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Wykład interaktywny z dyskusją kierowaną |
15 | Przygotowanie literaturowe, krytyczna analiza źródeł i przygotowanie do egzaminu |
15 |
Egzamin [_w_1] |
ćwiczenia [_fs_2] | Prezentacja referatów problemowych
Analiza krytyczna referatów pozostałych uczestników zajęć |
15 | Przygotowanie wystąpienia referatowego na podstawie pogłębionej lektury tekstów zalecanych |
5 |
Referat problemowy [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |